De klarer seg selv – en kvalitativ studie om tilpasset matematikkundervisning på mellomtrinnet for elever med stort læringspotensial
Description
Full text not available
Abstract
Denne studien undersøker temaet elever med stort læringspotensial og matematikkundervisning med utgangspunkt i problemstillingen: Hvilken kunnskap har matematikklærerne om elever med stort læringspotensial og hvordan tilpasser de matematikkundervisningen for denne elevgruppen? Et av studiens mål har vært å bidra til å øke oppmerksomheten på elevgruppen og deres behov. Oppgaven forankres i skolens ansvar for å tilpasse opplæringen for alle elever og har bakgrunn i at elever med stort læringspotensial i denne sammenhengen har vært nedprioritert.
Metoden som er benyttet for å svare på problemstillingen er kvalitativ datainnsamling i form av intervju av fire matematikklærere på mellomtrinnet. Videre er datagrunnlaget analysert ved bruk av tematisk analyse. Resultatene fra intervjuene drøftes opp mot relevant teori og forskning. Diskusjonen er strukturert med utgangspunkt i rammeverket Undervisningskunnskap i matematikk utviklet av Ball et al. (2008, s. 403).
Resultatene viser at forskningsdeltakerne har verdifull kunnskap om elever med stort læringspotensial, og at de tilpasser matematikkundervisningen innenfor satte rammer ved hjelp av berikelse. Samtidig viser funnene at forskningsdeltakerne til fordel kunne hatt mer dybdekunnskap om elevgruppen, og ressurser til å fokusere mer på disse elevene. Studien argumenterer for at temaet i større grad bør løftes inn i lærerutdanningene, og at kartleggingen av elevgruppen burde videreutvikles til en helhetlig og systematisk tilnærming. This study investigates the topic of mathematically gifted students and adaptive mathematical teaching based on the research question: “What knowledge do mathematics teachers have about gifted students and how do they adapt the instruction for these students?”. One of the main aims of the study has been to contribute to increasing the attention on gifted students and their needs. The paper is rooted in the schools responsibility to adapt the instruction for all students and stems from the fact that gifted students in this context have been a low priority.
The research method used is a qualitative data acquisition in the form of four separate interviews of Mathematics Teachers in the upper primary level. Furthermore, the data was analyzed with thematic analysis. The results of the interviews are further discussed in light of relevant theory and research. The discussion is structured based on the framework Domains of Mathematical Knowledge for Teaching developed by Ball et al. (2008, p. 403).
The results show that the interviewees have valuable knowledge about gifted students, and that they adapt the instruction within the given premises by different forms of enrichment. At the same time, the findings indicate that the interviewees would benefit from more in-depth knowledge about gifted students, and the resources to focus more on these students. The study argues that the topic of gifted students should be given increased focus in teacher education, and that mapping of gifted students should be further developed into a more comprehensive and systematic approach.