Fysisk aktivitet og læring - En undersøkelse om hvordan et tiltak med mer bevegelse vil være en form for tilpasset opplæring
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven tar for seg tematikken rundt læreres oppfatning av hvordan bruken av fysisk aktivitet i undervisningen påvirker elevers læring. Formålet med studien er å undersøke lærernes synspunkter angående å innlemme fysisk aktivitet i læringen, og hvilken effekt dette har. I en tid hvor behovet for økt fysisk aktivitet i befolkningen er på dagsordenen, er det interessant å utforske hvordan lærerne selv mener at fysisk aktivitet kan påvirke læringen. Elever i 6 års alder får en endret hverdag i fra overgang barnehage til skolen, som kan påvirke utviklingen av et mer fysisk aktivt samfunn. Oppgavens problemstilling er som følgende:
Hvordan erfarer lærere at fysisk aktivitet påvirker læringen til elevene i fra 1-3 trinn?
Skolen er preget av et betydelig prestasjonsfokus, og dersom det viser seg at fysisk aktivitet har en positiv innvirkning på læringen, kan dette vekke interesse blant lærere og skoleledere for å iverksette mer fysisk aktivitet som en støtte til læringsprosessen. Denne oppgaven søker å gi svar på spørsmålet om hvordan lærere oppfatter at fysisk aktivitet påvirker læringen til elever på 1. til 3. trinn. Gjennom en grundig analyse av lærernes perspektiver, håper jeg at denne studien kan kaste lys over mulighetene for å utvikle pedagogiske tilnærminger som innlemmer fysisk aktivitet for å fremme en positiv innvirkning på elevenes læringsopplevelse. This master's thesis addresses the theme of teachers' perceptions of how the use of physical activity in teaching affects students' learning. The purpose of the study is to explore teachers views on incorporating physical activity into learning and the effect it has. At a time when the need for increased physical activity in the population is on the agenda, it is interesting to examine how teachers themselves believe that physical activity can influence learning. Children around the age of 6 experience a significant change in their daily life when transitioning from kindergarten to school, which may impact the development of a more physically active society. The research question of the thesis is as follows:How do teachers experience the effect of physical activity on students' learning in grades 1–3?The school environment is characterized by a strong focus on performance, and if physical activity is found to have a positive impact on learning, it may spark interest among teachers and school leaders to implement more physical activity as a support for the learning process. This thesis seeks to provide answers to the question of how teachers perceive physical activity affects the learning of students in grades 1 to 3. Through a thorough analysis of teachers perspectives, I hope this study can shed light on the possibilities of developing pedagogical approaches that incorporate physical activity to promote a positive impact on students' learning experiences.