Litteraturformidling i spill? Brukerinndragelse og ny teknologi i Den kulturelle skolesekken
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3161365Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Norsklæreren. 2023, (1), 68-81.Sammendrag
Hvilke muligheter og utfordringer knytter seg til bruk av VR-teknologi og spill i litteraturformidling i regi av Den kulturelle skolesekken? Novellemysteriet er utformet som et spill, bestående av analoge og digitale elementer, og det kommer til skolene i en eske uten en ledsagende formidler fra DKS. Lærerveiledningen antyder at spillet kan pirre elevenes litteraturinteresse og få dem til å lese samtidsnoveller. Denne artikkelen rapporterer fra en studie av hvordan Novellemysteriet blir realisert i to klasserom på ungdomstrinnet. Analysen henter teoretisk inspirasjon fra Linda Hutcheons (2013) adaptasjonsteori, Marie-Laure Ryans (2015) teori om innlevelse i virtuelle virkeligheter og Casper Hvenegaard Rasmussens (2016) definisjon av brukerinndragende formidlingsstrategi.
Beskrivelse
De vitenskapelige artiklene i Norsklæreren publiseres i open access. Dette er en vitenskapelig artikkel publisert etter fagfellevurdering i regi av Norsklærerens vitenskapelige redaksjon. Artikkelen ble trykket i Norsklæreren nr. 1 2023