Språklæring og tvungen migrasjon: en etnografisk tilnærming
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3161371Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
De fleste som lærer norsk gjennom Introduksjonsprogrammet for nyankomne migranter, er tvungne migranter. Det vil si personer har flyktet fra hjemmene sine på grunn av krig, forfølgelse eller andre faktorer som gjør at flukt forekommer som eneste alternativ for å overleve. Gjennom etnografisk forskning blant 14 overføringsflyktninger fra Den demokratiske republikken Kongo til Norge har vi blitt oppmerksomme på hvordan erfaringer som flyktning kan påvirke investering i språklæring. Med utgangspunkt i historien til en av deltakerne, Joseph, viser vi med denne studien at strukturer som nasjonal og internasjonal flyktningpolitikk ikke bare samspiller med, men også begrenser muligheten til individuelt aktørskap. Vi argumenterer for at en opplevelse av begrenset aktørskap kan være en nøkkel til få forstå tvungne migranters investering i språklæring
Beskrivelse
Dette verket er lisensiert under Creative Commons Attribution 4.0 International License. Verk fra og med 2023 er lisensiert under en CC BY 4.0-lisens.