Geokuler: Praktisk tilnærming til geometri
Description
Full text not available
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker bruken av geokuler i geometriundervisningen på 5. trinn, med utgangspunkt i artikkelen som utforsker bruken av tredimensjonale sfærer i undervisning. Formålet med studien er å overføre teoretiske konsepter fra artikkelens arbeid til praktisk anvendelse i klasserommet. Problemstillingen for oppgaven er:Hvordan kan jeg utvikle et produkt med perseptuelle ledetråder som kan brukes i geometriundervisningen?For å konkretisere problemstillingen og gjøre datainnsamlingen mer målrettet, ble følgende forskningsspørsmål formulert:Hvilke geometriske konsepter kan elever lære ved å bruke geokuler?Hvordan kan bruk av geokuler bidra til å forbedre elevers spatial structuring (romlig strukturering) i geometri?Studien ble gjennomført ved hjelp av pedagogisk designforskning, og inkluderte to sykluser med observasjon og tilbakemeldinger fra elevene. Elevene fikk muligheten til å arbeide praktisk med geokuler for å utforske og konstruere geometriske figurer. Observasjoner fra disse syklusene ga innsikt i hvordan geokuler kan brukes som et pedagogisk verktøy for å fremme elevenes forståelse av geometriske konsepter og prinsipper Geokuler: A practical approach to geometryThis master's thesis investigates the use of geokuler in geometry teaching for 5th grade, based on Alstad's article exploring the use of three-dimensional spheres in education. The aim of the study is to transfer theoretical concepts from Alstad's work to practical application in the classroom. The research question for the thesis is:How can I develop a product with perceptual cues that can be used in geometry teaching?To concretize the research question and make data collection more targeted, the following research questions were formulated:What geometric concepts can students learn by using geokuler?How can the use of geokuler help improve students' spatial structuring in geometry?The study was conducted using educational design research, and included two cycles of observation and feedback from the students. The students had the opportunity to work practically with geokuler to explore and construct geometric figures. Observations from these cycles provided insights into how geokuler can be used as an educational tool to promote students' understanding of geometric concepts and principles.