Uteskole ("et utvidet læringsrom")
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3161694Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgave er skrevet innenfor studieprogrammet «Master i tilpasset opplæring» ved Høgskolen i Innlandet, avdeling Hamar. Oppgaven handler om hva uteskole («et utvidet læringsrom») er, og jeg har valgt å fokusere på barneskolelærerens erfaringer og begrunnelser for bruk av uteskole. Formålet med oppgaven er å undersøke hvorfor barneskolelærere velger å bruke uteskole ("et utvidet læringsrom") i sin undervisning, og hvilken rolle og funksjon disse lærere mener at uteskole har i skolens opplæring. Ved hjelp av mine fem informanter som har en bred kunnskap om uteskole, og mye erfaring i å bruke uteskole, undersøker jeg følgende problemstilling: «Hvorfor bruker lærere uteskole ("et utvidet læringsrom") i opplæringen, og hvilken rolle og funksjon mener de uteskole har i skolens opplæring?»Til problemstillingen har jeg utformet tre forskningsspørsmål. Disse tar for seg lærerens forståelse av fenomenet uteskole, hvorfor lærere bruker uteskole i sin undervisning, hvordan de erfarer uteskole og hvordan de organiserer, planlegger og gjennomfører uteskole. Studien min er bygget på en kvalitativ tilnærming hvor jeg har intervjuet fem lærere på forskjellige barneskoler i både Innlandet og Viken. Intervjuene baserte seg på en semistrukturert intervjuguide.
Mine funn viser at lærerne har en god forståelse av hva uteskole er, og informantene viser at de er positivt innstilt til å bruke uteskole som en del av opplæringen. At lærerne bruker uteskole i sin undervisning, er betydningsfullt for elevenes læring og trivsel. Lærerne belyste flere ganger gjennom intervjuet ulike lærings- og helsemessige fordeler, eller muligheter med å bruke uteskole som arbeidsmåte og læringsarena. Uteskole er i tillegg en fin arbeidsmåte å få tilpasset undervisningen på, for enda flere elever. Videre gir også læreplanen føringer for at skolen og den enkelte læreren må legge opp til varierte læringsformer. Dette studiet ser på sammenhengen mellom noen elementer i den mest oppdaterte læreplanen LK20 og uteskole. This master’s thesis was written within the study program «Master in adapted education» at Høgskolen i Innlandet, department Hamar. The master is about what outdoor school («an extended learning space») is, and I have chosen to focus on the primary school teacher’s experiences and reasons for using outdoor school. The purpose of this thesis is to investigate why primary school teachers choose to use outdoor school («an extended learning space») in their teaching, and what role and function these teachers believe that outdoor school has in the school’s education. With the help of my five informants who have a broad knowledge of outdoor school, and a lot of experience in using outdoor school, I anwser the following question: «Why do teachers use outdoor schools («an extended learning space») in education, and what role and function do they think outdoor schools have in the school’s education?»To help answer the main question, I have designed three research questions. These deal with the teacher’s understanding of the outdoor school phenomenon, why teachers use outdoor school in their teaching, how they experience outdoor school and how they organise, plan and carry out outdoor school. My study is based on a qualitative approach where I have interviewed five teachers at different primary schools in both Innlandet and Viken. The interviews are based on a semi-structured interview guide.
My findings show that the teachers have a good understanding of what outdoor school is, and the informants show that they are positiviely disposed to using outdoor school as part of their training. The fact that the teachers use outdoor school in their teaching is significant for the pupil’s learning and well-being. The teachers highlighted several times during the interview various learning and health benefits, or possibilities of using outdoor school as a working method and learning arena. Outdoor school is also a great way of working to adapt the teaching, for even more children/ students. Furthermore, the curriculum also provides guidelines for the school and the individual teacher to plan for varied forms of learning. This study looks at the connection between some elements in the most up-to-date curriculum LK20 and outdoor school.