«Jeg ser deg. Jeg er interessert i det du er, og det du liker» En kvalitativ studie av tre ungdomsskolelæreres erfaring med relasjonsarbeid og anerkjennelse av elever som har nevroutviklingsforstyrrelser
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3161875Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
SammendragStudiets formål er å undersøke ungdomsskolelæreres erfaring i arbeid med elever med nevroutviklingsforstyrrelser. Oppgaven er avgrenset til å ha fokus på identifisering av begrepet anerkjennelse og relasjonsbygging med denne elevgruppen. Problemstillingen som belyser oppgaven, er som følger: På hvilke måter kommer anerkjennelsesbegrepet til uttrykk i tre ungdomsskolelærers relasjonsarbeid med elever som har nevroutviklingsforstyrrelser?
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie med fenomenologisk tilnærming, der datamaterialet er innhentet gjennom informanter i et semistrukturert intervju og erfaringene til tre informanter fra tre ungdomskoler på Østlandet er sentrale. Informantene hadde i liten grad formell kunnskap om nevroutviklingsforstyrrelser, anerkjennelse og relasjonsarbeid, men de har økt sin kunnskap gjennom egne erfaringer i undervisning og samarbeid med kollegaer på skolen.
Det som utmerker seg som viktig i informantenes arbeid er gode relasjoner for et godt samarbeid og fremdrift når det gjelder forholdet mellom lærer og elev. Studien viser også viktigheten av anerkjennelse av hva eleven strever med i arbeidet med tilpasset opplæring, slik at elevene skal oppleve mestring i sin skolehverdag. Funnene i studien viser at relasjonsarbeid og anerkjennelse som fenomen er komplekst, både når det kommer til identifisering, forebygging og tiltak. Informantene etterlyser mer tid til samarbeid med kollegaer, ressurser og kunnskap om å tilrettelegge for elever med nevroutviklingsforstyrrelser AbstractThe purpose of this study is to explore middle school teachers' experiences in working with students with neurodevelopmental disorders. I have narrowed the focus of the thesis to the identification of the concept of recognition and relationship-building with this group of students. The research question guiding the thesis is as follows: In what ways is the concept of recognition expressed in the relational work of three middle school teachers with students who have neurodevelopmental disorders?
This master's thesis is a qualitative study with a phenomenological approach, where the data was collected from informants through semi-structured interviews, focusing on the experiences of three informants from three middle schools in Eastern Norway. The informants had limited formal knowledge of neurodevelopmental disorders, recognition, and relational work, but they have acquired useful knowledge through their own experiences in teaching and collaboration with colleagues at the school.
What stands out as important in the informants' work is the establishment of good relationships for effective collaboration and progress in the teacher-student relationship. The study also highlights the importance of recognizing what the student struggles within the work of differentiated instruction, so that students can experience mastery in their daily school life. The findings of the study show that relational work and recognition as phenomena are complex, particularly regarding identification, prevention, and intervention. The informants call for more time for collaboration with colleagues, resources, and knowledge about how to accommodate students with neurodevelopmental disorders.