Tilpasset opplæring for elever med stort læringspotensial
Abstract
Denne masteroppgaven i Tilpasset opplæring handler om elever med stort læringspotensial. Tematikken er undersøkt med utgangspunkt i følgende problemstilling «Elever med stort læringspotensial i norsk skole – hva er elevers og læreres oppfatninger og erfaringer». Formålet med oppgaven er å løfte frem og drøfte en elevgruppe som har fått lite oppmerksomhet i norsk skoleforskning. En elevgruppe som fikk sin offisielle betegnelse i 2016, og som inntil da har blitt sett på som en gruppe elever uten behov for særlig tilrettelegging. Forskningsbasert kunnskap har derimot vist at dette er en svært heterogen gruppe, med mange ulike behov. Noe også denne undersøkelsen bekrefter.
For å undersøke behovet for tilpasset opplæring i en mangfoldig skole, har jeg valgt å fokusere på hva elever med stort læringspotensial trenger for at de skal trives, lære, mestre og utvikle seg, sett både fra læreres og elevers synsvinkel. Problemstillingen er undersøkt ved hjelp av et kvalitativt design, med en kombinasjon av induktiv og deduktiv metode (SDI-metoden). Prosjektet startet induktivt med empirien som utgangspunkt. Tendenser og mønstre i det empiriske datagrunnlaget ble senere utgangspunktet for valg av teori. Datamaterialet er generert fra henholdsvis evnerike elevers og barneskolelæreres perspektiv, gjennom åtte dybdeintervjuer.
Undersøkelsens funn kan tyde på at det er behov for å opprettholde og løfte frem kategorien «elever med stort læringspotensial» nettopp fordi mange av disse trenger tilrettelagt undervisning. Slik skolen fungerer i dag er det mye som kan tyde på at de evnerike elevenes naturlige disposisjoner ikke blir møtt på en måte som fremmer vekst og utvikling. Disse elevenes ekstreme nysgjerrighet og intensitet rundt sine lidenskapelige interesser, deres uvanlig gode hukommelse og evne til å se sammenhenger, ser ut til å bli holdt nede av et system som jobber for å få elevene til å bli mest mulig like hverandre, dypt forankret i det egalitære likhets- og rettferdighetsidealet. Så lenge evnerike elever ikke blir anerkjent for sine personlige egenskaper eller får mulighet til å utvikle sin individualitet, men blir holdt tilbake av hensyn til en kollektiv rettferdighet, vil motivasjonen og kreativiteten som ligger naturlig i disse elevene visne hen og dø.
Undersøkelsen har identifisert tre prinsipper for god tilpasset opplæring for disse elevene, som nettopp har til hensikt å dyrke frem de egenskapene som starter som latente disposisjoner – men som har potensial i seg til senere å bli fremragende talenter. Disse tre overordnede begrepene eller undervisningsprinsippene er; Engagement, Empowerment og Enrichment. This master's thesis in Adapted Education investigates students with high learning potential (gifted and talented pupils). The topic is examined based on the following research question: "Students with high learning potential in Norwegian schools – what are students' and teachers' perceptions and experiences." The purpose of the thesis is to highlight and discuss a group of students who have received little attention in Norwegian educational research. This student group received its official designation in 2016 and was previously viewed as a group without the need for special facilitation. However, research-based knowledge has shown that this is a very heterogeneous group with many different needs, something this study also confirms.
To investigate the need for adapted education in mainstream schools, I have chosen to focus on what students with high learning potential need to thrive, learn, master, and develop, seen from the perspectives of both pupils and teachers. The research question is examined using a qualitative design, with a combination of inductive and deductive methods (the SDI method). The project started inductively with the empirical data as the starting point. Trends and patterns in the empirical data later formed the basis for the choice of theory. The data material is generated from the perspectives of both gifted students and primary school teachers, through eight in-depth interviews.
The findings of the study suggest that there is a need to maintain and highlight the category of "students with high learning potential" precisely because they need adapted teaching. As the school functions today, there is much to indicate that the natural dispositions of gifted students are not being met in a way that promotes growth and development. These students' extreme curiosity and intensity around their passionate interests, their unusually good memory, and their ability to see connections, seem to be suppressed by a system that works to make students as similar to each other as possible, deeply rooted in the egalitarian ideal of equality and fairness. As long as gifted students are not recognized for their personal qualities or given the opportunity to develop their individuality but are held back for the sake of collective fairness, the motivation and creativity that naturally reside in these students will wither and die.
The study has identified three principles for good, adapted education for these students, which aim to cultivate the qualities that start as natural abilities but have the potential to later become outstanding talents. They can be sorted under three overarching concepts or teaching principles: Engagement, Empowerment, and Enrichment.