Karriereveilederens refleksjoner over egen flerkulturell kompetanse i møte med innvandrere.
Abstract
Tema for masteroppgaven er kultur og det flerkulturelle perspektivet i karriereveiledning sett fra karriereveilederens perspektiv.
For å understreke flerkulturelle perspektivers mange nyanser, brukte jeg individuelle intervjuer med utgangspunkt i samfunnsvitenskapelige rammen for kvalitative undersøkelser. Det teoretiske grunnlaget er bygget på en kombinasjon av modellen for kulturorientert karriereveiledning, utviklet av Slått og Bjordal, og Arthur og Collins sin CICC-modell med hovedvekt på kulturorienterte modellen for karriereveiledning. Denne modellen tar for seg hvert aspekt av et menneskes liv. Fordi jeg ønsket å undersøke informantenes erfaringer og opplevelser angående temaet og problemstillingen, er fenomenologi grunnlaget for analysen.
For analysen brukte jeg "pattern koding" og BAV-modellen med induktivt utgangspunkt. Det hjalp med å kategorisere felles tema og individbaserte tema som informantene fortalte om under intervjuene. Det resulterte i fire temaer som ble analysert: kultur og flerkulturell karriereveiledning, karriereveilederens kompetanse, inkludering i samfunnet og arbeidslivet, og henvisninger som et middel til å hjelpe veisøkere. Anette Vaage Slåtto og Anne-Cathrine Bjordal sin modell for kulturorientert karriereveiledning (2024) er videreutvikling av Arthur og Collins CICC-modellen, og ble brukt som teorigrunnlag sammen med sosial rettferdighet og Diana J. Goodman (2020) sin modell for å vedlikeholde og videreutvikle egen forståelse og kompetanse av sosial rettferdighet. Den består av fire elementer: karriereveilederens kunnskap og tanker om tanker, posisjoner, erfaringer og kulturell identitet. Veisøkernes forståelse av verden og deres forståelse av, anerkjennelse av ulikheter innad i grupper og mellom grupper, samt refleksjon over egen kulturell identitet. Den tredje faktoren er sosial rettferdighet og hvordan privilegier kan komme fra å være medlem av en etnisk gruppe. Den siste faktoren er alliansen mellom partene som er basert på tillit og respekt som tar hensyn til ulike kulturelle identiteter.
Resultatet er at karriereveiledere i dag er opptatt av den flerkulturelle rammen når de veileder veisøkere, spesielt de med innvandrerbakgrunn. Profesjonsutøvere har fokusert på å reflektere over hva en karriereveileder kan gjøre, hvordan de kan veilede andre i deres karriere, hvordan de kan bidra til inkludering, også gjennom henvisninger. This master thesis is about cross-cultural career guidance from career guidance perspective.
In order to emphasize the many nuances of multicultural perspectives, I used individual interviews based on the social science framework for qualitative research. The theoretical basis is built on a combination of the models for culture-oriented career guidance, developed by Slått and Bjordal, and Arthur and Collins’ CICC-model with the main emphasis on the culture-oriented model for career guidance. This model addresses every aspect of a person’s life. Because I wanted to investigate the informants’ experiences regarding the topic and the issue, phenomenology is the basis for the analysis.
For the analysis I used “pattern coding” and the BAV-model with an inductive starting point. It helped to categorize common themes and individual-based themes that the informants talked about during the interviews. This resulted in four themes that were analyzed: culture and multicultural career guidance, the career guidance counselor’s competence, inclusion in society and working life, and referrals as a means of helping path seekers. Anette Vaage Slåtto and Anne-Cathrine Bjordal’s model for culture-oriented career guidance (2024) is a further development of the Arthur and Collins CICC model and was used as a theoretical basis together with social justice and Diana J. Goodman’s (2020) model to maintain and further develop own understanding and competence of social justice. It consists of four elements: the career advisor’s knowledge and thoughts about thoughts, positions, experiences and cultural identity. The pathfinders’ understanding of the world and their understanding of, recognition of differences within groups and between groups, as well as reflection on their own cultural identity. The third factor is social justice and how privilege can come from being a member of an ethnic group. The last factor Is the alliance between the parties Ih Is based on trust and respect which takes into account different cultural identities.
The result Is that career counselors today are concerned with the multicultural framework when they guide job seekers, especially those with an immigrant background. Professionals have focused on reflecting on what a career counselor can do, how they can guide others in their careers, how they can contribute to inclusion, also through referrals.