Foreldreperspektiv på spesialpedagogisk foreldrerådgivning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3163512Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
SammendragTittel: Foreldreperspektiv på spesialpedagogisk foreldrerådgivning
Problemstilling: «Hvordan blir foreldre til barn med nedsatt funksjonsevne ivaretatt gjennom foreldrerådgivning tilknyttet barnets opplæringstilbud?»
Bakgrunn: Foreldrerådgivning skal fremme omsorgsgiver oppfatning av seg selv som kompetent og mestrende gjennom bestrykning, mestring og anerkjennelse som er med på å fremme positiv oppfatning av og holdning til barnet. Foreldrenes omsorgsoppgaver til barn med nedsatt funksjonsevne krever sannsynligvis mer av foreldre. For foreldrene kan det derfor være et behov for å få styrket foreldreferdigheter for å forstå barnet bedre gjennom rådgivning. Det er et politisk engasjement og satsing på styrke familien. Spesialpedagogen er en viktig del av den tverrfaglige oppfølgingen av barn med nedsatt funksjonsevne og bidrar inn foreldrerådgivning gjennom opplæringsarenaen barnet er i. Kravet knyttet til foreldrerådgivning i lovverket gir meg motivasjon til å belyse temaet. Hensikt: Hensikten med denne studien var å få et innblikk i foreldregruppens ivaretakelse gjennom foreldrerådgivning i lys av lovverket, gjennomføring og nytte og implikasjoner av dette. Direkte rådgivning til foreldre i Norge er lite studert i forskningssammenheng, og det er derfor et behov for kunnskap om nytteverdien av denne type rådgivning.Metode: Studien er en tverrsnittstudie og baserer seg på kvantitativ metode med bruk av spørreskjema. Datainnsamlingen foregikk ved at en lenke til nettskjema ble delt. Analyser og behandling av data ble gjort som frekvensfordeling og prosent.Resultat: Spørreundersøkelsen ble besvart av sekstifire respondenter (N = 64). Det var 70 prosent av respondentene som fikk foreldrerådgivning, over halvparten av foreldre som har mottatt foreldrerådgivning oppgir at rådgivningen er nyttig. Basert på de kvantitative funnene i studien er en implikasjon for praksis at tilbudet om foreldrerådgivning er nyttig for foreldre og dermed bør prioriteres i større grad i regi av PP-tjenesten. Tiltak i form av rådgivning kan se ut til å gi bedre foreldre-barn relasjon. Selv om foreldre rapporterer nytteverdi av rådgivning viser funn at flesteparten av foreldrene fortsatt er bekymret for barnets utvikling. Dette kan tyde på at omfanget av rådgivning er for lite. AbstractTitle: Parental perspective on special educational parenting advice.
Problem statement: “How are parents of children with disabilities supported through their children's education when it comes to parental counseling?
Background: Parental counseling should promote the caregiver's perception of themselves as competent and masterful through praise, mastery and recognition, which help to promote a positive perception of and attitude towards the child. The parents' care duties for children with disabilities probably demand more from parents. For the parents, there may therefore be a need to have their parenting skills strengthened in order to understand the child better through counselling. It is a political commitment and investment in strengthening the family. The special education teacher is an important part of the interdisciplinary follow-up of children with disabilities and contributes to parental counseling through the educational arena the child is in. The requirement related to parental counseling in the legislation gives me motivation to shed light on the topic.Aim: The purpose of this study was to gain an insight into the parental group's safeguarding through parental counseling in light of the legislation, implementation and benefit and implications of this. Direct advice to parents in Norway is little studied in a research context, and there is therefore a need for knowledge about the utility value of this type of advice.Method: The study is a cross-sectional study and is based on a quantitative method using a questionnaire. Data collection took place by sharing a link to an online form. Analyzes and processing of data were done as frequency distribution and percentage.Result: The survey was answered by sixty-four respondents (N = 64). 70 per cent of the respondents received parenting advice, over half of parents who have received parenting advice state that the advice is useful. Based on the quantitative findings in the study, an implication for practice is that the offer of parental counseling is useful for parents and thus should be prioritized to a greater extent under the auspices of the PP service. Measures in the form of counseling may appear to improve the parent-child relationship. Although parents report the usefulness of counselling, findings show that most parents are still concerned about their child's development. This may indicate that the scope of counseling is too small.