Muntlig aktivitet i naturfag for minoritetsspråklige elever på voksenopplæringssenter
Abstract
SAMMENDRAG
Dette masterprosjektet omhandler en studie med formål å undersøke flerspråklige elevers deltakelse i gruppesamtale rundt naturfaglige fenomener. Oppgavens utvalg er voksne med minoritetsspråklige bakgrunn som tar grunnskoleopplæring ved et voksenopplæringssenter i Rogaland. Prosjektets hoved problemstillingen er som følger: Hvordan flerspråklige elever interagerer i gruppesamtaler og hvordan de bruker fagbegreper i naturfag i disse samtalene.For å undersøke dette har jeg utarbeidet to forskningsspørsmål som besvares i oppgaven: Hvordan bruker flerspråklige elever naturfaglige begreper i disse samtalene? Hva karakteriserer gruppesamtaler om naturfaglige temaer i klasserom med flerspråklige elever?For å besvare problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie. Dataene består av lydopptak fra elevenes gruppe samtaler. Her har samtalen mellom tre elev grupper blitt observert. Den metodiske tilnærmingen bygger på to eksisterende rammeverk som er blitt brukt for å få innsikt i hvordan elevenes samtaler ser ut i et utforskende klasserom. Det ene rammeverket ble benyttet for å se på elevenes begrepsbruk i klasserommet, mens det andre rammeverket ble benyttet for å se på samtalenes karakteristika, der det skilles mellom produktive og uproduktive samtale.Resultatet av analysen viste et stort mangfold av måter elever bruker fagbegrep på under samtalene der det rangerer ingen fagbegreper i samtalene fram til aktiv begrepsbruk som kan tyder på utvikling av begrepsforståelse. Det er også bitt observert en stor variasjon med tanke på hvordan samtalene så ut naturfagsklasserommet. ABSTRACT
This master's project deals with a study to investigate multilingual students' participation in group conversations about scientific phenomena. The sample of the thesis is adults with minority language backgrounds who are taking primary and lower secondary education at an adult education center in Rogaland. The main research question of the project is as follows: How do multilingual students interact in group conversations and how do they use subject concepts in science in these conversations?To investigate this, I have prepared two research questions answered in the thesis: How do multilingual students use science concepts in these conversations? What characterizes group discussions on science topics in classrooms with multilingual students?To answer the research question, I have conducted a qualitative study. The data consists of audio recordings from the students' group conversations. Here, the dialogue between three groups of students has been observed. The methodological approach builds on two existing frameworks that have been used to gain insight into what students' conversations look like in an exploratory classroom. One framework was used to look at the students' use of concepts in the classroom, while the other framework was used to look at the characteristics of the conversations, where a distinction is made between productive and unproductive conversations.The result of the analysis showed a great diversity of ways in which pupils use subject terms during the conversations, where there are no subject terms in the conversations that rank as active terminology that may indicate the development of conceptual understanding. A large variation has also been observed in terms of how the conversations looked in the science classroom.