Lek i begynneropplæringen - En studie av lærernes praksis ved én skole
Abstract
Temaet for denne masteroppgaven er lek i begynneropplæringen og hvordan lærere forstår og erfarer lekens betydning for elevene. Formålet med studien som oppgaven bygger på, er å få mer kunnskap om hvordan lek kan brukes i begynneropplæringen, samt avdekke hvilken rolle styringsdokumenter og skoleledelse spiller inn på lekpraksiser i skolen. Studien undersøker spesifikt hvordan lærere og ledere ved en skole har arbeidet over tid med et skoleutviklingsprosjekt om lek. Empirien er innhentet gjennom kvalitative forskningsintervjuer med tre lærere og en skoleleder ved samme skole som har lang og god erfaring med lek i begynneropplæringen.Funnene viser at læreplanen har stor innvirkning på hvor mye plass lærerne gir leken i begynneropplæringen. Lærernes egen motivasjon og kompetanse har også betydning for hvordan lek prioriteres. Ifølge lærerne i studien har lek stor betydning for elevenes sosiale, faglige og emosjonelle utvikling og læring. Lek har betydning for relasjoner som utvikles, og for elevenes trygghet i overgangen mellom barnehage og skole. Funnene viser også at skoleledelsen har stor betydning for hvordan og hvor mye lærere tar i bruk lek i begynneropplæringen. Konkret dreier det seg om at ledelsen setter av tid til lærersamarbeid og tilrettelegger for at lærerne kan bruke lek i undervisningen. Det er også viktig at ledelsen viser lærerne tillit og gir dem handlingsrom. The theme of this master's thesis is the role of play in early education and how teachers perceive and experience the significance of play for students. The purpose of the study on which this thesis is based is to gain deeper insight into how play can be integrated into early education, as well as to uncover the influence of governing documents and school leadership on play practices in schools. The study specifically investigates how teachers and administrators at one school have engaged over time with a school development project focused on play. The empirical data was collected through qualitative research interviews with three teachers and one school leader at the same school, all of whom have extensive and positive experience with the use of play in early education.The findings indicate that the curriculum has a significant impact on the extent to which teachers incorporate play into early education. Teachers' own motivation and competence also play a crucial role in how play is prioritized. According to the teachers in the study, play is of great importance for students' social, academic, and emotional development and learning. Play contributes to the formation of relationships and enhances students' sense of security during the transition from kindergarten to school. The findings also reveal that school leadership plays a critical role in how and to what extent teachers utilize play in early education. This involves the leadership allocating time for teacher collaboration and facilitating the use of play in instruction. Additionally, it is essential that the leadership demonstrates trust in teachers and provides them with the autonomy to act.