Hvilke erfaringer har lærere og rektorer ved to norske barneskoler med implementering av kommunens handlingsplan for ufrivillig skolefravær?
Abstract
Tematikken for oppgaven er implementering av planverk i skolen. Hensikten har vært å sette søkelys på hvordan lærere og rektorer på norske barneskoler har erfart implementeringen av handlingsplanen om ufrivillig skolefravær og om det er noen forskjeller på hvordan rektorene og lærerne på de forskjellige barneskolene har erfart implementeringen.
Den metodiske tilnærmingen som er brukt for å undersøke opplevelsene til lærerne og rektorene er kvalitativ. Datamaterialet er samlet inn ved intervju av enkeltindivider innenfor et tidsrom på 2 måneder. De to barneskolene som er valgt ut har arbeidet med implementeringen av handlingsplanen i like lang periode. Problemstillingen som skal svares på i denne oppgaven er: Hvilke erfaringer har lærere og rektorer ved to norske barneskolen med implementeringen av handlingsplanen om ufrivillig skolefravær? Forskningsspørsmålene mine er: 1) Hvordan erfarte lærerne implementeringen av handlingsplanen for ufrivillig skolefravær? 2) Hvordan erfarte rektorene implementeringen av handlingsplanen om ufrivillig skolefravær? 3) Er det noen forskjeller mellom de to barneskolene, og hvorfor er det slik?
Oppgaven har en teoretisk forankring i organisasjonsteorien, implementeringsteori og ledelsesteori som hovedteorier. I tillegg gjøres det rede for begrepet ufrivillig skolefravær og det profesjonelle læringsfellesskapet for å belyse rollen til lærerne og rektorene.
Resultatene som kommer frem av denne oppgaven er at det er et sprik mellom hvordan lærer og rektor har erfart implementeringen og hvordan barneskolene har lagt til rette for god implementering. Det belyses at ufrivillig skolefravær er et komplekst tema og at implementering ikke er lett uten støtte fra nærmeste leder. Dette kommer frem fra både rektor- og lærerrollen. Funnene viser stor forskjell på arbeidet og det felles synet på arbeidet som blir gjort med handlingsplanen om ufrivillig skolefravær og hvordan implementeringen har blitt håndtert. Resultatene viser at ledelse har en sentral rolle i hvordan en implementeringsprosess blir lagt til rette for. The subject of the thesis is the implementation of planning in the school. The purpose has been to shed light on how teachers and principals in different municipalities have experienced the implementation of the action plan on involuntary school absence and whether there are any differences in how the principals and teachers in the different primary schools have experienced the implementation.
The methodological approach I have used to investigate the experiences of the teachers and principals is qualitative. The data was collected by interviewing individuals within a period of two months. The two municipalities that have been selected have worked on the implementation of the action plan for the same length of time. The problem to be answered in this thesis is: What experiences do teachers and principals have at two Norwegian primary schools with the implementation of the municipality's action plan for involuntary school absence? My research questions are: 1) How did the teachers experience the implementation of the action plan for involuntary school absence? 2) How did the principals experience the implementation of the action plan on involuntary school absences? 3) Are there any differences between the primary schools, and why is this so?
The assignment has a theoretical foundation in organizational theory, implementation theory and management theory as main theories. In addition, the concept of involuntary school absence and the professional learning community are explained in order to shed light on the role of the teachers and principals.
The results that emerge from this thesis are that there is a gap between how teachers and principals have experienced the implementation and how the primary schools have facilitated good implementation. It is highlighted that involuntary school absence is a complex topic and that implementation is not easy without support from the immediate manager. This emerges from both the principal's and the teacher's role. The findings show a big difference between the work and the common view of the work being done with the action plan on involuntary school absence and how the implementation has been handled. The results show that management has a central role in how an implementation process is facilitated.