Tegn på dysleksi i det tidlige utdanningsløpet
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker hvordan tidlig innsats i barnehagen og skolen kan identifisere og støtte barn i risiko for dysleksi. Gjennom kvalitative intervjuer med pedagoger kartlegges tidlige tegn på dysleksi, effektive støttetiltak og tilpasning av læringsmiljøet for disse barna. Problemstilling: Hvordan kan tidlig innsats i barnehagen og skolen, hjelpe barn og elever som viser tidlige tegn på dysleksi?Utvalget er for lite til å generalisere, men informantenes svar samsvarer med forskning og peker i retning av at tidlige tegn kan identifiseres allerede i barnehagen og i de første skoleårene. Evidensbaserte tiltak, tidlig innsats før diagnosen er satt og inkluderende læringsmiljøer er avgjørende for barns utvikling. Pedagogene i undersøkelsen viser engasjement for å ivareta alle barn på en god måte. Det påpekes av hverdagen i barnehage og skole er hektisk, og det etterlyses mer kunnskap i grunnutdanningen. This master’s thesis investigates how early intervention in kindergartens and schools can help identify and support children at risk of dyslexia. Through qualitative interviews with teachers and educators, early signs of dyslexia, support measures, and adaptions of the learning environment for these children are mapped out. Research question: How can early intervention in kindergartens and school help children who show early signs of dyslexia? The sample is too small to generalize, but the respondents’ answers align with research and suggest that early signs can be identified as early as in kindergarten and the first years of school. Evidence-based measures, early intervention before a diagnosis is made, and inclusive learning environments are crucial for children’s development. The educators in the study demonstrate a commitment to supporting all children effectively. It is noted that the daily routines in kindergartens and school are hectic, and there is a call for more knowledge to be included in teacher training programs.