Inkludering av hørselshemmede elever -en litteraturstudie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3165252Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Inkluderingsperspektivet står sterk i den norske skolen. Alle barn har rett til å gå på sin nærskole uavhengig av deres forutsetninger, på skolen skal de oppleve å være en naturlig del av fellesskapet. I denne masteravhandlingen er det blitt sett på inkludering av hørselshemmede elever i skolen. Målet har vært å undersøke hvordan inkluderingen er for barn og unge med hørselsnedsettelse. Det er tatt utgangspunkt i ulike inkluderingsperspektiver og gjennomført en litteraturanalyse. Det er først sett på hva som skal til for å kunne være en inkluderende skole. David Mitchell har ti faktorer til inkludering, Sven Nilsen har delt inkluderingsperspektivet inn i tre dimensjoner og Peder Haug snakker om inkludering ut fra fire begreper.Ut fra disse inkluderingsperspektivene er det analysert fem forskningsdokumenter. Dokumentene omhandler alle inkludering av hørselshemmede elever på hver sin måte. Dokumentene er nordiske og er fra 2018 eller nyere. Ut ifra inkluderingsperspektivene viser funnene at det fortsatt er en vei å gå for at hørselshemmede elever skal få et fullverdig likestilt inkluderingstilbud. Det krever fortsatt at kompetansen øker slik at elevene både føler seg og er godt inkludert. The perspective of inclusion is strong in the Norwegian school system. All children have the right to attend their local school, regardless of their individual abilities, and at school they should experience being a natural part of the communityThis master's thesis examines the inclusion of students with hearing impairments in schools. The aim has been to investigate how inclusion works for children and young people with hearing impairments. It explores various perspectives on inclusion and a literature review has been conducted.Firstly, the thesis has looked at what it takes to be an inclusive school. David Mitchell identifies ten factors for inclusion, Sven Nilsen divides the inclusion perspective into three dimensions, and Peder Haug discusses inclusion based on four concepts.Based on these inclusion perspectives, five research documents have been analysed. The documents all address the inclusion of hearing-impaired students. The documents, all Nordic and published in 2018 or later.The findings, based on the inclusion perspectives, indicate that there is still progress to be made for the effective inclusion of hearing-impaired students to receive a fully equal inclusive experience. Continued improvement in competency is necessary to ensure that students both feel and are genuinely well included.