Trenerens rolle i å utvikle mestringstro blant unge eliteutøvere i skiskyting: En systematisk litteraturstudie basert på Banduras self-efficacy teori
Description
Full text not available
Abstract
Tittel: «Trenerens rolle i å utvikle mestringstro blant unge eliteutøvere i skiskyting: En systematisk litteraturstudie basert på Banduras self-efficacy teori»Bakgrunn: Formålet med denne studien er å systematisk gjennomgå forskning fra de siste ti årene (2015-2024) som undersøker trenerens rolle i å utvikle mestringstro blant unge eliteutøvere i skiskyting. Studien vil spesifikt undersøke hvordan treneren kan påvirke faktorer som identifiseres i eksisterende forskning og hvordan disse faktorene er relatert til kildene til utvikling av mestringstro i Banduras self-efficacy teori.Inklusjons- og eksklusjonskriterier: I gjennomgangen ble det kun inkludert fagfellevurderte engelskspråklige vitenskapelige forskningsstudier fra de siste ti årene. Alle inkluderte studier måtte ha en viss relevans til skiskyting, i form av at en eller flere av deltakerne i datautvalget måtte være skiskyttere. Studier som ikke inkluderte deltakere innen skiskyting ble ekskludert. Utfallet av studien måtte ha direkte relevans til mestringstro eller mentale ferdigheter. Det betyr at studier innen skiskyting som forsket på andre prestasjonsrelaterte faktorer, men ikke studerte hvordan dette direkte påvirket mestringstro eller mentale ferdigheter, ble ekskludert. For å avgrense studien ble det også ekskludert basert på temaer. Alle disse temaene nevnes og begrunnes, men blant annet ble studier som inkluderte temaer som søvn, utbrenthet, sykdom og skader ekskludert. Datakilder: Det ble søkt i 7 databaser: Google Scholar (18.07.2024), Oria (04.07.2024), Ovid (15.07.2024), Pubmed (14.07.2024), Scopus (14.07.2024), Sportdiscus (05.07.2024) og Web of Science (12.07.2024). Tidspunkt for siste søk i hver database er satt i parentes. Risiko for bias: MMAT (Mixed Methods Appraisal Tool; Hong et al., 2018) ble brukt som kvalitetsvurderingsverktøy og vurderte risikoen for bias i de inkluderte studiene. Syntesemetoder: Narrativ tematisk analyse ble brukt for å analysere og syntetisere resultatene.Inkluderte studier: I gjennomgangen ble det inkludert 41 studier. Deltakerne bestod i hovedsak av unge eliteutøvere, eliteutøvere og deres trenere. 11 av de inkluderte studiene hadde kun studert skiskyttere. De resterende 30 studiene hadde forsket på skiskyting og andre idretter. Blant disse 30 studiene var det en studie som indikerte at deltakerne var skiskyttere.
Syntese av resultater: Åtte hovedtemaer ble identifisert: Trenerens rolle og relasjon, Trenerutdanningsprogrammer, Oppmerksomhetsfokus, Personlighetstrekk/egenskaper hos eliteutøvere/mestere, Livsferdigheter, Ytre faktorer, Tilnærming individuell/kjønn og Mentale treningsstrategier. Disse hovedtemaene ble funnet som ulike faktorer/strategier som har relevans for en ung eliteutøvers prestasjoner i skiskyting. Faktorene hadde moderat til høy beviskvalitet basert på vurderinger med narrativ analyse og et vurderingsverktøy for studier som inkluderer flere metoder. Basert på dette ble fire hovedfunn blant hovedtemaene funnet som høy beviskvalitet: Oppmerksomhetsfokus, Ytre faktorer, Tilnærming individuell/kjønn og Mentale treningsstrategier. Disse ble videre identifisert som faktorer som treneren kan påvirke for å utvikle utøverens mestringstro. Alle disse fire hovedfunnene hadde relevans til de fire kildene til utvikling av mestringstro i Banduras self-efficacy teori. Begrensninger for bevis: En av de inkluderte studiene hadde en utydelig presentasjon av deltakerne i studien, og derfor måtte indikasjonen om deltakerne var skiskyttere tolkes basert på eksempel fra metoden og datainnsamlingen brukt i studien. Det er gjennomført en narrativ tematisk analyse i studien, noe som kan gjøre bevismaterialet subjektivt og avhengig av forskerens tolkning. Fortolkning: En narrativ tematisk analyse har gitt en dyp forståelse av komplekse temaer. Å utvikle utøverens mestringstro er ikke en enkel oppgave, for da hadde alle trenere fått det til. Studien kommer derfor med viktige implikasjoner for idrettscoachingens praksisfelt, og gir evidensbaserte funn om hvordan trenere kan utvikle unge eliteutøveres mestringstro i skiskyting. Trenerens rolle kan være avgjørende for en utøvers prestasjonsutvikling i eliteidrett, og relaterer seg i denne studien direkte til unge eliteutøvere i skiskyting og fremmer spesifikke fokusområder og strategier treneren kan legge vekt på i samarbeidet med sin utøver i praksis for å utvikle utøverens mestringstro. Hovedfunnene som har sterkest beviskvalitet i oppgaven er utvikling av et selektivt oppmerksomhetsfokus gjennom mindfulness og konkrete arbeidsoppgaver, utvikle mestringserfaringer med ytre stressfaktorer som et støttende publikum, en individuell tilnærming i trenerrollen og å praktisere spesifikke mentale treningsstrategier i skiskyting. Disse strategiene og fokusområdene er ulike prestasjonsfaktorer som relaterer til alle kildene i Banduras-self-efficacy-teori. Dette styrker evidensen for at trenere kan påvirke disse faktorene eller ta i bruk strategiene for å utvikle utøverens mestringstro.Finansiering: Gjennomganger mottar ingen form for finansiering.Registrering: Gjennomgangen er ikke registrert i et register for systematiske gjennomganger. Title: «The Coach's Role in Developing Self-Efficacy Among Young Elite Biathletes: A Systematic Literature Review Based on Bandura's Self-Efficacy Theory»Background: The purpose of this study is to systematically review research from the past ten years (2015-2024) exanimating the coaches’ role in developing self-efficacy among young elite biathletes. The study will specifically investigate how coaches can influence factors identified in existing research and how these factors relate to the sources of self-efficacy in Bandura's theory.Eligibility criteria: The review only included peer-reviewed, English, evidence-based research studies from the past ten years. All included studies must include biathlon, meaning that one or more participants in the data set had to be biathletes. Studies that did not include participants from biathlon were excluded. The outcome of the research had to be directly relevant to self-efficacy or mental skills. If research included biathletes, but had other factors related to performance in focus, and did not directly research how these factors affected self-efficacy or mental skills, the study was excluded. To further limit the study, specific themes were also excluded, such as studies including factors as sleep, burnout, illness, and injuries. Information sources: The searches were conducted in 7 databases: Google Scholar (18.07.2024), Oria (04.07.2024), Ovid (15.07.2024), PubMed (14.07.2024), Scopus (14.07.2024), SportDiscus (05.07.2024), and Web of Science (12.07.2024). The date of the last search in each database is indicated in the parentheses.Risk of Bias: MMAT (Mixed Methods Appraisal Tool; Hong et al., 2018) was used as a quality assessment tool to evaluate the risk of bias in the included studies.Synthesis of results: Narrative thematic analysis was used to analyze and synthesize the results.Included studies: The review included 41 studies. The participants mainly consisted of young elite athletes, elite athletes and their coaches. Eleven of the included studies included only biathletes and no other sports in the data set. The remaining 30 studies researched biathlon along with other sports. Among these 30 studies, one study indicated that the data set included biathletes.
Synthesis of results: Eight main themes were identified: the coach's role and coach-athlete-relationship, education programs for coaches, attentional focus, personality traits/characteristics of elite athletes/champions, life skills, external factors, individual/gender-specific approaches, and mental training strategies. These main themes were found to be various factors/strategies relevant to the performance of young elite biathletes. The factors had moderate to high evidence quality based on assessments using narrative analysis and an appraisal tool for studies including multiple methods. Based on this, four main findings among the themes were identified as having high evidence quality: attentional focus, external factors, individual/gender-specific approaches, and mental training strategies. These were further identified as factors that coaches can influence to develop the athlete's self-efficacy. All four main findings were relevant to the four sources of self-efficacy development in Bandura's self-efficacy theory.Limitations of evidence: One of the included studies had an unclear presentation of its participants. Because of that, deciding if the participants were biathletes had to be based on information from other variables included in the study. The narrative thematic analysis conducted in this study may cause risk of bias due to selection bias, and the evidence being influenced by the researcher's interpretation.Interpretation: A narrative thematic analysis provided deep understanding of complex themes. Developing an athlete's self-efficacy is not an easy task; otherwise, every coach would succeed. Because of that, this study has important implications for sports coaching practice and provides evidence-based findings on how coaches can develop young elite biathletes' self-efficacy. The coach can be found to be crucial for performance development in elite sports. In this study, the findings directly relate to biathlon, promoting specific methods and strategies that coaches can use in collaboration with their athletes in practice to develop the athlete’s self-efficacy. The main findings with the strongest evidence in this study are developing a selective attentional focus through mindfulness and specific mental key-words, developing mastery experiences with external factors such as a supportive audience, individual approaches in the coaching role, and practicing specific mental training strategies for biathlon. The strategies and factors found within these main themes relate to all sources in Bandura's self-efficacy theory. This increases the evidence that coaches can influence these factors or employ strategies to develop the athlete's self-efficacy.Funding: The review received no funding.Registration: The review is not registered in a systematic review register.