Fra kirkebrann til opera
Abstract
Oppgaven tar utgangspunkt i kjernemålet kulturforståelse og sikter på å belyse hvilke artister, historisk hendelser, sosiokulturelle endringer og som har vært sentrale i utviklingen av norsk black metal som sjangerkultur. Dette innebærer temaer som verdier, estetikk, væremåte, klesstil, forretningsmodeller og industrikultur. Oppgaven baserer seg på innholdsanalyse av medietekster gjennom datatriangulering, og oppgaven presenteres i en kronologisk tidsstrukturering. Oppgavens funn viser at norsk black metal har røtter i både europeisk før-middelalder, gotisk litteratur- og film, shock rock, hippie-okkultisme, og heavy metal. Senere dannes et eget uttrykk basert på avvisning av amerikansk kommersialisering og det norske kristne sosialdemokratiet. Sjangeren gentrifiseres gjennom 2000-tallet og via tilknytningen til norsk nasjonalromantikk ender den med å tas opp hos de store kulturinstitusjonene i Norge. I dag er norsk black metal et ikke samlet under en forståelsesramme, men heller et uttrykk som er splittet over flere forståelser. Avant-garde-ideologien i sjangeren virker å være det som har drevet frem de distinkte og mest populære uttrykkene i sjangeren. The thesis is based on the core goal of cultural understanding and aims to shed light on which artists, historical events, and sociocultural changes have been central to the development of Norwegian black metal as a genre culture. This involves topics such as values, aesthetics, behavior, fashion, business models, and industrial culture. The thesis is based on content analysis of media texts through data triangulation, and the study is presented in a chronological structure. The findings show that Norwegian black metal has roots in both pre-medieval European history, Gothic literature and film, shock rock, hippie occultism, and heavy metal. Later, a distinct expression emerged, rejecting American commercialization and Norwegian Christian social democracy. The genre became gentrified during the 2000s and, through its association with Norwegian National Romanticism, was eventually embraced by the major cultural institutions in Norway. Today, Norwegian black metal is not unified under a single framework of understanding but is rather an expression fragmented across multiple interpretations. The avant-garde ideology within the genre appears to be the driving force behind the distinct and most popular expressions in the genre.