Koherens i skolens utviklingsarbeid
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3165597Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Fylkeskommunens strategiplan og oppfølging av denne setter rammer for det pedagogiske utviklingsarbeidet gjennom hele skolesystemet. Det strategiske arbeidet blir avgjørende for om personalet opplever en sammenheng, koherens og ønsker å forplikte seg til dette utviklingsarbeidet. Studien har som utgangspunkt å undersøke hvordan satsingene i strategiplanen kan fremme eller hemme koherens og hvordan implementeringen av disse satsingene oppleves ute på en skole. Dette danner grunnlag for to artikler og studiens kappe. Studien er kvalitativ med en fenomenologisk tilnærming. Artikkel 1 er en dokumentanalyse av Nordland fylkeskommunes strategiplan «Sammen mot felles mål, 2021-2024» med problemstillingen: «På hvilken måte kan satsingene i strategiplanen til Nordland fylkeskommune fremme eller hemme koherens i skolenes utviklingsarbeid?». I artikkel 2 er det benyttet metoden fokusgruppeintervju hvor utvalget er to lærergrupper og en ledergruppe. Artikkel 2 besvarer problemstillingen: «Hvordan opplever personalet ved en videregående skole i Nordland implementeringen av de utvalgte satsingsområdene for skolen». Det empiriske materialet har videre vært gjenstand for en tematisk analyse. Funnene fra studien viser at strategiplanen setter klare mål og en tydelig retning for det pedagogiske utviklingsarbeidet. Planen mangler egne strategier for å utvikle sterke samarbeidskulturer og for å bygge lederkapasitet på alle nivå. Informantene ved skolen har en klar og tydelig forståelse for målene med skolens hovedsatsinger og tilkjennegir en sterk forpliktelse til dette arbeidet. Det gis uttrykk for å være en sterk uformell delingskultur i trygge relasjoner, men det synes å mangle strukturer for systematisk trening og utprøving av ny pedagogisk praksis med veiledning og støtte fra ledelsen.Funnene indikerer at bygging av sterke samarbeidskulturer og bygging av lederkapasitet vil være to viktige fokusområder i det videre strategiarbeidet for Nordland fylkeskommune The County Council's strategic plan and its follow-up set the framework for the pedagogical development work throughout the school system. The strategic work becomes decisive for whether the staff experiences coherence and wish to commit to this development work. The study is based on examining how the initiatives in the strategic plan can promote or inhibit coherence and how the implementation of these initiatives is experienced at a school. This forms the basis for two articles and the study's cape. The study is qualitative with a phenomenological approach. Article 1 is a document analysis of Nordland County Council's strategic plan "Sammen mot felles mål, 2021-2024" with the problem: "In what way can the initiatives in the strategic plan of Nordland County Council promote or inhibit coherence in the schools' development work?". In article 2, the method of focus group interview has been used where the selection is two teacher groups and one leader group. Article 2 answers the problem: "How does the staff at a secondary school in Nordland experience the implementation of the selected focus areas for the school". The empirical material has further been subject to a thematic analysis. The findings from the study show that the strategic plan sets clear goals and a clear direction for the pedagogical development work. The plan lacks its own strategies for developing strong collaboration cultures and for building leadership capacity at all levels. The informants at the school have a clear and distinct understanding of the goals of the school's main initiatives and express a strong commitment to this work. There is an expression of a strong informal sharing culture in safe relationships, but there seems to be a lack of structures for systematic training and testing of new pedagogical practices with guidance and support from the management. The findings indicate that building strong collaboration cultures and building leadership capacity will be two important focus areas in the further strategic work for Nordland County Council.