Læreres oppfatning og implementering av lek i bokstavinnlæringen på førstetrinn.
Description
Full text not available
Abstract
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan tre lærere forstår lekbegrepet og i hvilken grad lek er en del av deres bokstavinnlæringen på første trinn. Forskning viser at lek har en positiv effekt på elevers læring, inkludert områder som lesing og skriving, men samtidig uttrykker flere lærere at det kan være utfordrende å integrere lek i undervisningen. Spesielt i bokstavinnlæringen på førstetrinn, som ofte preges av mer tradisjonelle metoder, kan lek og lekbaserte elementer oppleves som vanskelige å kombinere med målrettet læring. I denne studien benytter jeg meg av en kvalitativ tilnærming med observasjoner og intervjuet som datainnsamlingsmetoder. Ved å observere og intervju tre ulike lærere får jeg innsikt i deres pedagogiske praksis og syn på lekens rolle i bokstavinnlæringen. Studien har følgende problemstilling:
Hvordan oppfatter og implementerer lærere lek og lekende elementer i bokstavinnlæringen i sine klasserom for elever på førstetrinn?
Både intervjuene og observasjonene ble gjennomført i siste halvdel av skoleåret, etter jul, noe som gir et innblikk i hvordan lek blir anvendt når elevene allerede har etablert en viss grunnleggende forståelse av bokstaver. Denne tilnærmingen gir mulighet til å se hvordan lærerne balanserer leken med kravene i læreplanen, og hvordan elevene responderer på lekbaserte metoder i motsetning til mer tradisjonelle undervisningsformer. Funnene i studien vil bli analysert og drøftet opp mot relevant teori og forskning.
Studien viser at lek er en del av alle de tre informantenes bokstavlæring, men i varierende grad. Lærerne legger vekt på at de bruker lek for å engasjere elevene, fremme motivasjon og øke deres mestringsfølelse i bokstavinnlæringen. Elevene reagerer positivt på en variert, engasjerende og leken undervisning. Denne tilnærmingen ser ut til å skape et læringsmiljø hvor elevene føler seg mer motiverte og interessert, noe som kan føre til bedre læring. En undervisning som kombinerer lek med bokstavlæring, ser ut til å støtte elevenes utvikling på en måte som oppleves både relevant og morsom for dem. The purpose of this study is to explore how three teachers understand the concept of play and the extent to which play is incorporated into their letter learning practices in first grade. Research indicates that play has a positive effect on students` learning, including areas such as reading and writing, but many teachers also express that it can be challenging to integrate play into their teaching. Specifically, in letter learning at the first-grade level, which often relies on more traditional methods, incorporating play and play-based elements can be perceived as difficult to reconcile with targeted learning goals. In this study, i use a qualitative approach with observations and interviews as data collection methods. By observing and interviewing three different teachers, i gain insight into thei pedagogical practices and views on the role of play in letter learning. The study`s research question is: How do teachers perceive and implement play and play-based elements in letter learning in their classroom for first-grade students? Both interviews and observations were conducted in the latter half of the school year, after Christmas, which provides insight into how play is applied once student have established a basic understanding of letters. This approach allows examining how teachers balance play with curriculum requirements and how students respond to play based method compared to more traditional teaching methods. The findings of the study will be analysed and discussed in relation to relevant theory and research.The study shows that play is a part of letter learning for all three informants, but to varying degrees. The teachers emphasize that they use play to engage students, promote motivation, and increase their sense of achievement in letter learning. Students respond positively to varied, engaging, and playful teaching. This approach seems to create a learning environment where student feel more motivated and interested, which can lead to better learning outcomes. Teaching that combines play with letter learning appears to support students` development in a way that is both relevant and enjoyable for them.