Så "lett" og så vanskelig En tematisk analyse av åtte personers erfaringer med å legge til rette for barns medvirkning i barneverntjenestens undersøkelser
Abstract
I denne masteroppgaven har vi undersøkt hvordan de ansatte i kommunalt barnevern erfarer det å ivareta barns medvirkning i undersøkelsesfasen. Over tid har det vært påpekt at det er store mangler i barnevernet, også når det gjelder barns medvirkning. I januar 2023 trådte den nye barnevernsloven i kraft. I denne loven fremkommer barns rett til medvirkning enda tydeligere enn tidligere. Masterprosjektet har hatt følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har kontaktpersoner med å legge til rette for barns medvirkning i undersøkelser i barnevernet? Vår forskning har hatt som mål og bidra med økt kunnskap og forståelse om hvordan det kan være å legge til rette for barns medvirkning og hvilke dilemmaer kontaktpersonene må forholde seg til. Problemstillingen har blitt besvart ved bruk av kvalitativ metode i form av åtte, individuelle dybdeintervjuer med strategisk utvalgte intervjupersoner. Vi har analysert og organisert datamaterialet ved bruk av refleksiv tematisk analyse. Følgende analytiske spørsmål har konkretisert og avgrenset oppgaven; Hva beskriver kontaktpersonene at de konkret gjør for å legge til rette for barns medvirkning? Hva beskriver kontaktpersonene at muliggjør barnets medvirkning sett fra deres ståsted? Hva beskriver kontaktpersonene at vanskeliggjør barns medvirkning sett fra deres ståsted? Gjennom analysen fant vi tre hovedtemaer; strukturelle rammebetingelser, medvirkning gjennom en samtale og betydning av relasjonen. Funnene har blitt diskutert i lys av teori om bakkebyråkratene, synet på barnet, medvirkning, opplevelse av sammenheng og makt, samt tidligere forskning som omhandler barnets medvirkning i barnevernet. Vår forskning har vist at det fortsatt er utfordrende å legge til rette for barns medvirkning i undersøkelser. Det er store forskjeller på hva som fremkommer i lovverket knyttet til hvordan medvirkning skal gjennomføres og hvilke muligheter kontaktpersonene har til å legge til rette for dette praksis. I tillegg kan frykten for barnevernet, som både foreldre og barn kan kjenne på, gjøre det hele enda mer komplisert. Vårt prosjekt har vist at medvirkning fortsatt er mer som ett trinn i en stige, enn som en samarbeidene prosess. Prosjektet har vist at de strukturelle rammebetingelsene påvirker kontaktpersonene i stor grad og at det vanskeliggjør barnets medvirkningsmuligheter. Det er behov for mer kunnskap om hvordan hverdagen i barnevernet er, og hva som trengs for at kontaktpersonene skal kunne legge best mulig til rette for barnets medvirkning og faktisk ha mulighet til å jobbe slik lovverket tilsier. In this master`s thesis, we have examined how employees in municipal child welfare experiences safeguarding children`s participation during the investigation phase. Over time, it has been pointed out that there are significant shortcomings in child welfare, especially concerning children`s participation. In January 2023, the new child welfare law came into effect to ensure that the child welfare services better facilitate children`s participation. Our master`s project addresses the following research question: What experiences do caseworkers have with facilitating children`s participation in investigations within child welfare? Our research aims to contribute to increased knowledge and understanding of how to facilitate children`s participation and what dilemmas caseworkers may face in doing so. The research question has been answered using qualitative method in the form of eight individual in- depth interviews with strategically selected interviews. We have analyzed and organized the data material using reflexiv thematic analysis. We have chosen to use the following analytical questions to concretize and guide the study; How do caseworkers describe what they do to facilitate children`s participation? How do caseworkers describe enabling children`s participation from their perspective? How do caseworkers describe the challenges to children`s participation from their perspective? The research question has been analyzed through three themes: structural frameworks, understanding of participation through conversations, and the importance of relationships. Theories on Street-Level Bureaucracy, perspectives of the child, participation, sense of coherence and theories about power have been used as theoretical tools in analysis and discussion. We have also used previous research concerning the child welfare services. Our research has shown that it remains challenging to facilitate children`s participation in investigations. There are significant differences in what is presented in the legislation concerning how participation should be carried out and the opportunities caseworkers have to facilitate participation. In addition, the fear of the child welfare that both parents and children may have complicates the situation even further. Our project has shown that participation is still seen as a step in a staircase and not as a collaborative process. Our research has shown that the structural frameworks influence the caseworkers to such an extent that they make it difficult to enable children`s participation. There is a need for more knowledge about the everyday life in child welfare and what is needed for caseworkers to be able to best facilitate children`s participation and actually have the opportunity to work in accordance with the law.