Erfaringer med validering av realkompetanse som et supplement til basiskurset i UH-pedagogikk.
Abstract
I denne rapporten ønsker vi å oppsummere våre erfaringer med validering av UH-pedagogisk basiskompetanse ved Høgskolen i Innlandet (HINN). Siden våren 2021 har høgskolen hatt en egen prosedyre for validering av UH-pedagogisk basiskompetanse, og er så vidt vi kjenner til den eneste i landet som har det. Seksjon for UH-pedagogikk og kvalitet har hatt ansvar for den praktiske gjennomføringen av valideringen, og etter snart fire år med ordningen er det gjennomført 60 valideringer gjennom fire årlige valideringsseminarer.
I rapporten tar vi innledningsvis et tilbakeblikk på den pedagogiske opplæringen av UFF-ansatte i høyrere utdanning og hva som var bakgrunnen for forskriftskravet om 200 timers obligatorisk UH-pedagogisk basiskompetanse. Her ser vi også på hvilke vurderingskriterier KD legger til grunn for å godkjenne pedagogisk basiskompetanse. På bakgrunn av KDs forskrift fra 2019 har vi videre sett på hvordan vår egen høgskole har tilpasset vurderingskriteriene til sin lokale praksis. I tillegg til det UH-pedagogiske basiskurset opprettet også HINN en egen valideringsprosedyre, med inspirasjon fra Sverige og spesielt Karlstad Universitet. Det er erfaringene fra denne praksisen i perioden 2021 – 2024 vi ønsker å drøfte i denne rapporten, herunder sider ved ordningen som har fungert godt og mindre godt. Avslutningsvis i rapporten har vi tatt med en sjekkliste eller anbefaling for en eventuell fremtidig bruk av validering av UH-pedagogisk basiskompetanse med valideringsseminar.
Description
Intern FoU-rapport nr. 2, 2024
Seksjon for Universitet/ høgskolepedagogikk og kvalitet