Team Learning and Service Innovation - a Mixed Methods Study of Professional Service Firms
Abstract
Profesjonelle tjenesteytende virksomheter er blant de raskest voksende bransjene i den globale økonomien, men empirisk forskning i denne sammenhengen er begrenset. For å overleve i et
volatilt og konkurransepreget miljø er profesjonelle tjenesteytende virksomheter avhengige av kontinuerlig læring og innovative tjenestetilbud. Samtidig er den utbredte bruken av prosjekter
for å skape verdi tydelig i denne typen bedrifter, noe som forsterker viktigheten av å forstå teamdynamikk og læring i team. Det overordnede målet med denne doktorgradsavhandlingen er å bidra med ny kunnskap og forståelse om teamlæring og tjenesteinnovasjon i profesjonelle tjenesteytende virksomheter. Ved å betrakte kontinuerlig læring som en avgjørende faktor for suksessfulle team, gir denne empiriske forskningen ny innsikt innen fire hovedområder:
(i) Den konseptuelle forståelsen av teamlæring i profesjonelle tjenesteytende virksomheter og dets innflytelse på tjenesteinnovasjon. (ii) Hvordan eksterne faktorer i teamets miljø legger til rette for teamlæring. (iii) Hvordan faktorer i det interne teamklimaet påvirker teamets tilbøyelighet til å
engasjere seg i teamlæring, og til slutt (iv) Verdien av å anvende et forskningsdesign med kombinerte metoder (mixed methods) for å studere det komplekse samspillet mellom teamlæring og tjenesteinnovasjon i profesjonelle tjenesteytende virksomheter.Tre artikler er inkludert i denne doktorgradsavhandlingen, som alle er publisert i høykvalitets internasjonale akademiske tidsskrifter og dermed bidrar til den pågående diskursen om den
avgjørende rollen team har for innovasjon i profesjonelle tjenesteytende virksomheter. Resultatene fra denne avhandlingen gir veiledning til andre kunnskapsintensive virksomheter (KIBS) om hvordan de kan utnytte ekspertise og skape verdi. I tillegg skisserer denne avhandlingen lovende retninger for fremtidig forskning. Professional service firms (PSF’s) are among the fastest-growing industries in the global economy, yet empirical research in this context is limited. To survive in a volatile and competitive environment, PSFs rely on continuous learning and innovative service offerings. At the same time, the widespread use of projects to create value is evident in these types of firms, which amplifies the importance of understanding team dynamics and learning within the team sphere.The overarching aim of this PhD thesis is to contribute new knowledge and understanding of
team learning and service innovation in PSFs. Considering continuous learning as a vital factor
for successful teams, this empirical research contributes new insight within four main areas: (i) The conceptual understanding of team learning and emergent states in PSF’s and its influence on service innovation. (ii) How external factors in the team’s environment facilitate team learning. (iii) How factors in the internal team climate affect the team’s propensity to engage in team learning, and finally (iv) The value of employing a mixed methods research design to study the complex interplay between team learning and service innovation in PSF’s. Three papers are included in this PhD thesis, all of which are published in high-quality international academic journals and thus contribute to current discourse on the role of teams for innovation in PSFs. The results from this thesis offer guidance to other knowledge-intensive businesses (KIBS) on how to utilize expertise and create value. In addition, this thesis outlines promising directions for future research.