Hvordan opplever kontaktpersoner i barneverntjenesten å bli ivaretatt på jobb?
Abstract
Denne masteroppgaven forsøker å finne svar på hvordan kontaktpersoner i barneverntjenesten opplever seg ivaretatt på jobb. Hensikten med å forske på dette temaet handler om at forskning forteller om høyt turnover i barneverntjenesten, samt at ansatte opplever å bli utbrent, sekundærtraumatisert og oppleve symptomer på compassion fatigue. De viktigste faktorer som spiller inn for dette har i denne masteroppgaven vist seg å handle om tre hovedfaktorer.
Den ene handler om hvordan kontaktpersonene opplever ser ivaretatt av leder. Det vil si om de blir sett, lyttet til, opplever støtte, anerkjennelse, og om leder er tilgjengelig. Andre faktorer som går på ledernivå, og handler om kvaliteten på veiledning og debrifing som gis til kontaktpersonene. Her varierer resultatene fra barneverntjenester som har gode rutiner for dette, og barneverntjenester som ikke praktiserer dette, eller det er uklart hvem som har ansvaret for dette.
Den andre hovedfaktorer handler om kollegastøtte. Også her kommer det frem viktigheten av å bli sett, hørt og lyttet til når det gjelder å bli ivaretatt på jobb. Derimot trekkes det frem ulike måter som kontaktpersonene opplever ansvaret omkring å gi hverandre kollegastøtte. Blant annet er det kontaktpersoner som bruker mer tid på å ivareta sine egne kolleger og deres følelser enn jobben hen skal gjøre. Andre måter for kollegastøtte er at de ansatte har kontakt med hverandre på sosiale medier. Dette oppleves positivt og ivaretakende fordi man da kan snakke med hverandre om ting som foregår utenfor arbeidet. På den andre siden kan det oppleves stressende fordi man hele tiden kan føle seg pålogget kollegene og da jobben, også etter arbeidstid.
En tredje hovedfaktor handler om kontaktpersonenes egen evne til selvivaretakelse. Informantene i denne masteroppgaven som forteller de selv har gått til samtaleterapi, rapporterer om å ha økt sine egne evner omkring selvivaretakelse. Dette gjør det blant annet gjennom grensesetting, samt at de er blitt bedre på selvregulering. Denne hovedfaktoren har vært et av hovedfunnene i denne masteroppgaven, da den skiller seg fra tidligere forskning som trekker frem faktorer omkring arbeidsgiver. Fokuset på at kontaktpersonene selv også har et ansvar overfor seg selv i et emosjonelt krevende yrke, slik som barneverntjenesten er, har vist seg å ha stor betydning for kontaktpersonene opplevelse av ivaretakelse på jobb. This master's thesis attempts to find answers to how contact persons in the child welfare service are taken care of at work. The purpose of researching this topic is that earlier research shows that there is high turnover in the child welfare service. It also shows that employees experience being burnt out, secondary traumatized and experiencing symptoms of compassion fatigue. In working with this master`s thesis there have been three important factors that plays a certain role in how the contact persons experience being taken care of at work.
One of them is about how they experience being taken care of by the manager. Is shows that when they are being seen, listened to, experiencing support and recognition, and having a manager that is available, is important to them. Other factors are about the quality of guidance and debriefing given to the contact persons. The results vary between the different child welfare services. Some have better routines than others, and some do not practice this at all. In some of the workplaces it is unclear who is responsible for the debriefing.
The second main factor concerns support from colleague. Here as well it seems that factors like being seen, heard and listened to, is important to the contact persons. At the same time the contact persons experience the responsibility of providing each other with support are unclear. For instance, there are contact persons who spend more time taking care of their own colleagues and the colleagues’ feelings than doing the job they are supposed to do. Other examples of colleague support shows that the some have contact with each other on social media. This is experienced as a positive and caring thing because they can then talk to each other about things outside the workplace. On the other hand, it can be stressful because you constantly feel connected to your colleagues even when you are not at work.
A third main factor concerns the contact persons' own ability to take care of themselves. The informants in this master's thesis who tell that they themselves have gone to therapy, report having increased their own abilities regarding self-care. They say that they are better at setting boundaries, and that they have become better at self-regulation. This main factor has been one of the main findings in this master's thesis, as it differs from previous research that highlights factors around the employer. The focus on the fact that the contact persons themselves also have a responsibility towards themselves in an emotionally demanding profession, such as the child welfare service, has been shown to be of great importance to the contact persons' experience of how they are being taken care of at work.