Foreldresamarbeid til barnets beste: En systematisk litteraturgjennomgang av forskning på samarbeid mellom barnehageansatte og foreldre
Abstract
Dette mastergradsprosjektet undersøker hva som kjennetegner et konstruktivt samarbeid mellom barnehager og foreldre, med fokus på barnets beste. Studien har gjennomført en systematisk litteraturgjennomgang basert på et omfattende antall artikler, hvorav 21 fagfellevurderte tidsskriftsartikler ble inkludert. Gjennomgangen identifiserte 42 faktorer som bidrar til et konstruktivt foreldresamarbeid i barnehagen. Faktorene ble gruppert i tre hovedkategorier: Kommunikasjon, relasjonsbygging og profesjonell kompetanse. Kommunikasjon ble identifisert som den mest sentrale faktoren, med 24 av de 42 faktorene knyttet til dette området. Samtidig viser studien at alle tre kategoriene er gjensidig avhengige og ikke bør vurderes isolert.Oppgaven er delt i to deler: en innledningsdel og en artikkeldel. Innledningsdelen etablerer det teoretiske grunnlaget for studien, med vekt på Honneths anerkjennelsesteori, mens artikkeldelen presenterer de empiriske funnene fra litteraturgjennomgangen. This master's thesis investigates what characterizes a constructive collaboration between preschools and parents, with a focus on the child’s best interests. The study conducted a systematic literature review based on a broad range of articles, including 21 peer-reviewed journal articles. The review identified 42 factors contributing to constructive parent-preschool collaboration. These factors were grouped into three main categories: Communication, relationship building, and professional competence. Communication emerged as the most central factor, with 24 of the 42 factors related to this area. At the same time, the study shows that all three categories are interdependent and should not be considered in isolation.The thesis is divided into two parts: an introductory section and an article section. The introduction establishes the theoretical foundation for the study, focusing on Honneth's theory of recognition, while the article section presents the empirical findings from the literature review.