Digital Competence and the Integration of Digital Tools and Platforms in the English Subject Classroom
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3169717Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteroppgaven undersøker hvordan engelsklærere kan integrere digitale verktøy og plattformer i undervisningen for å fremme elevenes digitale kompetanse. Med utgangspunkt i det nye læreplanverket fra 2020 (LK20), som understreker viktigheten av digital kompetanse, søker denne oppgaven å utforske hvordan denne kompetansen praktisk og teoretisk er integrert i engelskundervisningen. Dette gjøres ved å gjennomføre semi-strukturerte intervjuer med engelsklærere fra ungdomsskolen og videregående skole, samt dokumentanalyse av relevante rammeverk og retningslinjer. Studien utforsker tre sentrale områder: (1) definisjonen, forståelsen og anvendelsen av digital kompetanse, (2) engelsklæreres profesjonsfaglige digitale kompetanse, og (3) den praktiske integreringen av digitale verktøy og plattformer i engelskundervisningen for å fremme elevenes digitale kompetanse. Funn viser at engelsklærerens profesjonsfaglige digitale kompetanse ikke er like omfattende i forhold til det som kreves av rammeverk og retningslinjer, noe som potensielt kan føre til mindre bruk av digitale verktøy og plattformer med pedagogiske og didaktiske rammer. Videre viser funn at digital kompetanse fremmes i engelskfaget ved å integrere digitale verktøy og plattformer i fagspesifikke temaer. This thesis investigates how English teachers can integrate digital tools and platforms in their teaching to foster pupils’ digital competence. Grounded in the context of the new Norwegian curriculum from 2020 (LK20), which emphasizes the importance of digital competence, this thesis seeks to look into the gap in understanding how this competence is practically and theoretically embedded in English subject teaching. This is done by conducting semi-structured interviews of English teachers from secondary and upper-secondary school and employ document analysis of relevant frameworks and guidelines. The study explores three key areas: (1) the definition, understanding and application of digital competence, (2) the professional digital competence of English teachers, and (3) the practical integration of digital tools and platforms in the English subject classroom to foster pupils’ digital competence. Findings show that English teachers’ professional digital competence is not as extensive in relation to what is required from national frameworks and guidelines, which potentially leads to less use of digital tools and platforms with pedagogical and didactical frames. Moreover, findings also show that digital competence is fostered in the English subject classroom by integrating digital tools and platforms into subject-specific themes.