Elevers opplevelse av hverdagen i videregående skole – en kvalitativ studie
Description
Full text not available
Abstract
SammendragTittel: Elevers opplevelse av hverdagen i videregående skole – en kvalitativ studieBakgrunn: Sosiale helseforskjeller kan påvirkes av utdanning, som anses som en vesentlig helsedeterminant. Frafall fra videregående skole har potensial til å påvirke framtidig helse og livskvalitet negativt, og utenforskap blant unge utgjør en økende samfunnsutfordring. Det er derfor viktig å utforme strategier som kan inkludere flere unge i utdanningssystemet og arbeidslivet, hvor skolen spiller en sentral rolle i å sikre like muligheter for alle elever, uavhengig av sosioøkonomisk bakgrunn.Formål: Hensikten med denne studien er å utforske hvordan elever i videregående skole opplever sin skolehverdag, med særlig fokus på hva som fremmer trivsel og engasjement, samt hvilke opplevelser og erfaringer som anses betydningsfulle for at de fullfører utdanningen.Metode: Studien har en kvalitativ forskningstilnærming. Utvalget besto av elever i videregående skole, og datainnsamlingen ble gjennomført ved hjelp av individuelle intervjuer og fokusgruppeintervjuer. Datamaterialet ble analysert ved bruk av tematisk analyse. Resultat og konklusjon: Studien viser at relasjoner er sentrale for elevenes opplevelse av hverdagen i videregående skole. Relasjoner fremstår som et komplekst nettverk der ulike aktører - lærere, medelever og familie - sammen bidrar til å fremme trivsel, engasjement, skoleprestasjoner og opplevelsen av tilhørighet. Studiens funn kan gi en verdifull forståelse som kan bidra i utviklingen av strategier som fremmer gjennomføring av videregående opplæring og dermed bidrar til å redusere utenforskap blant unge. Nøkkelord: Ungdom, videregående skole, relasjoner, trivsel og engasjement. Abstract Title: Students’ experiences of daily life in upper secondary school – a qualitative studyBackground: Inequalities in health can be influenced by education, as education is considered a key determinant of health. Dropping out of upper secondary can negatively impact future health and wellbeing, and the disconnection of young people from education and employment is an escalating challenge in society today. For this reason, it is essential to implement strategies that encourage greater inclusion of young people in education and the labor market. Schools are regarded as key players in ensuring equal opportunities for all students, regardless of their socioeconomic background. Aim: The purpose of this thesis is to explore how upper secondary school students experience in their school life, with a particular focus on what promotes well-being and engagement, as well as the experiences and perspectives that are important for completing their education.Method: This is a study with a qualitative research approach. The sample in this study consisted of upper secondary school students. Both individual interviews and focus group interviews were used as data collection methods. and the data was analyzed through thematic analysis. Results and conclusion: The study indicates that relationships are important to the daily school life of upper secondary school students. For the students, relationships function as a complex network where various roles—teachers, peers, and family— collectively contribute to their well-being, engagement, academic performance, and sense of belonging. This study offers insights that may be valuable in developing strategies to promote increased completion of upper secondary education, thereby helping to reduce the number of young people not education or employment. Keywords: Youth, upper secondary school, relationships