Brukermedvirkning i kommunale helse- og omsorgstjenester på tjenestenivå - “Er det rom for brukermedvirkning?”
Abstract
Bakgrunn: Brukermedvirkning brukes for å involvere brukere i å forbedre deres hverdag ogde helse- og omsorgstjenester de er brukere av, og vi har tatt utgangspunkt i helse- ogomsorgstjenesteloven §3-10, med fokus på brukermedvirkningssystemer på tjenestenivå for åforske på dette.Hensikt: Vi har gjennom forskning prøvd å få frem hvordan tre kommuner på Østlandetforholder seg til brukermedvirkning på tjenestenivå i helse- og omsorgstjenesten, og hvilkesystemer som er brukt for å innhente informasjon. Dette for å kartlegge hvilke systemer somkommunene har og hvordan tjenestene selv opplever at disse fungerer.Problemstilling: Hvilke tiltak/virkemidler benytter kommunen for brukermedvirkning påtjenestenivå innen helse- og omsorgstjenestene og hvilke erfaringer har kommunen meddisse?Metode: Studien bygger på kvalitativt og eksplorerende design, der 12 individuelle intervjuerer gjennomført i tre kommuner. Vi har også hentet data om brukermedvirkning frakommunenes planverk. Kommunene er jevnstore målt i innbyggertall. Vi intervjuetvirksomhetsledere, tjenesteområdeledere og en assisterende kommunalsjef. Dette var ledere vitenkte kunne ha god kjennskap til benyttede systemer for å innhente informasjon fra brukere.Resultater: Brukermedvirkning er et kjent område for informantene, og flere av dem la vektpå hvor stor viktighet dette har. Brukermedvirkning motiveres ut fra både brukerens rett til åpåvirke helse- og omsorgstjenester de mottar, samt et behov fra det offentlige om åeffektivisere tjenestetilbudet. Vi fant mange gode brukermedvirkningstiltak på tjenestenivå.Likevel kan det være vanskelig å få gjennomført brukermedvirkningstiltak på ønskelig måte,hovedsakelig grunnet mangler på ressurser.Konklusjon: Studien konkluderer med at det er en rekke gode brukermedvirkningstiltak påtjenestenivå i helse- og omsorgstjenestene i kommunene i dag og at det er varierende erfaringrundt dette. Det er planlagte og strukturerte tiltak, men det er rom for forbedring, særlig medtanke på ressurstilgang for iverksetting og drift av medvirkningssystemene. Å samarbeidemed brukerrepresentanter byr også på noen problemstillinger som helse- ogomsorgstjenestene må løse.Nøkkelord: Brukermedvirkning, brukerinvolvering, tilbakemeldinger, kommune,ressursbruk, representasjon, helse- og omsorgstjenester, tjenestenivå. Background: User-participation is based on getting feedback from users to let them impacttheir day to day lives and their health care services, and we have studied the paragraph §3-10in the health- and care services act with focus on the service level to research this.Purpose: Through research, we have tried to figure out how three municipalities at Østlandetstand by this act and which systems are used, and how they obtain information. The purposeof this is to get an overview of the systems, and how the services are experiencing how thesystems are working.Research question: What measures/systems does the municipality use for user participationat service level within the health- and care services at service level, and what experiencesdoes the municipalities have with these?Method: The study is based on qualitative and exploratory design, and we interviewed 12individuals from three different municipalities. We have also studied the municipal planningsystem. The municipalities are of similar size on number of inhabitants. We interviewedService Area Managers and one Assistant Municipal Manager. These were managers who wethought could have good knowledge of the systems and how they obtain information fromusers.Results: User-participation was not an unfamiliar word for the leaders we interviewed in thedifferent municipalities, and they gave the impression that involving the users was veryimportant. User participation is motivated by both the user's right to influence the health careservices they receive, as well as a need from the public sector to make the service moreefficient. We found many good user participation measures at the service level. Nevertheless,it can be difficult to implement user participation measures in the desired way, mainly due tolack of resources.Conclusion: The study concludes that there are a number of good systems in themunicipalities at service level in the health- and care services today, and there are differentexperiences around this. The systems are planned and structured, but there is room forimprovement, especially regarding access of resources for the implementation and operationof the user participation systems. Collaborating with user representatives can also cause someissues that the health and care services must solve.Keywords: User-participation, user involvement, feedback, municipality, resources, representation, health and care, service level.