Fra helse til industri: Effektive oversettelser av innovasjoner, en casestudie av opplæringsløpet CNC-operatør
Abstract
Denne studien utforsker hvordan innovasjonsideer kan tilpasses til nye kontekster. Dette kan være relevant innenfor mange ulike felt, der vi søker å gjøre mer for mindre.
I studien har vi benyttet translasjonsteorien til Røvik (2007, 2023) som vårt viktigste teoretiske perspektiv. Vi har sett på hva som særpreger tilpasningsfasen inn i ny organisasjon, og hva som kjennetegner den eller de som oversetter, altså translatørene. Vi ønsket åundersøke om teorien om samarbeidsdrevet innovasjon (Torfing, 2019) kunne tilføre relevante perspektiver for oversettelser av komplekse innovasjonsideer, og har derfor sett de to teoriene i sammenheng i studien.
Problemstillingen i studien er: Hvordan oversettes en innovasjonsidé når nye løsningerutvikles gjennom samarbeidsdrevet innovasjon?
Vi har valgt opplæringsløpet til CNC-operatør som case. Det fører fram til fagbrev og fast jobb for personer i utenforskap. Vi ser det som en viktig samfunnsoppgave å møte behovet for yrkesfaglig arbeidskraft, og det ser ut som aktørene i CNC-opplæringsløpet har gjort grep somdet kan være nyttig å utforske.
I casestudien utforsker vi om, og i tilfelle hvordan, innovasjonsideen «Menn i helse» fra helsesektoren har blitt tilpasset til opplæringsløpet til CNC-operatør for industrien.
I utforskningen bruker vi kvalitativ metode, med en enkeltcasestudie med semistrukturerte intervjuer. Vi har intervjuet nøkkelpersoner fra de involverte organisasjonene iopplæringsløpet. For å kunne identifisere mønstre og sammenhenger som kunne belyse problemstillingen, har vi gjennomført en tematisk analyse.
Prosjektgruppen i CNC har gjort flere tilpasninger og justeringer i den opprinnelige modellenMenn i helse for at den skulle passe inn i industrien. Studien av tilpasningen av Menn i helse til CNC-løpet kan bidra til læring om hvordan en innovasjonsidé oversettes til en helt ny kontekst, og hvordan dette påvirker implementering, gjennomføring og resultat.
Erfaringene kan være interessante i videreutviklingen av opplæringsløpet, og i tillegg inspirere andre aktører til å utforske muligheter i sine organisasjoner og kontekster.
Vi diskuterer til slutt hvordan erfaringen fra studien kan tilføre nye innsikter og utdype forståelsen av Røviks translasjonsteori. Vi ser samtidig på hvordan teori om samarbeidsdrevet innovasjon kan supplere og gi eventuell merverdi, og kommer kort inn på to andre teorier som kunne utfylle bildet This study explores how innovation ideas can be adapted to new contexts. This can be relevant in several different fields where we seek to do more with less.
In the study, we have used Røvik’s translation theory (2007, 2023) as our main theoretical perspective. We have looked at what characterizes the adaptation phase into a new organization and what characterizes the translator(s). We wanted to investigate whether the theory of collaborative-driven innovation (Torfing, 2019) could provide relevant perspectives for translations of complex innovation ideas and have therefore considered the two theories together in the study.
The research question in the master’s thesis is: How is an innovation idea translated when novel solutions are developed through collaborative-driven innovation?
We have chosen the training program for CNC operators as a case. It leads to a trade certificate and permanent employment for people in exclusion. We see it as an important societal task to meet the need for vocational labor, and it seems that the actors in the CNC training program have taken steps that may be useful to explore.
In the case study, we explore whether, and if so how, the innovation idea “Men in Health” from the health sector has been adapted to the training program for CNC operators in the industry.
In the exploration, we use a qualitative method, with a single case study with semi-structured interviews. We have interviewed key persons from the involved organizations in the training program. To identify patterns and connections that could shed light on the research question, we conducted a thematic analysis.
The project group in CNC has made several adaptations and adjustments to the model to fit it into the industry. The study of the adaptation of Men in Health to the CNC program can contribute to learning about how an innovation idea is translated into a completely new context, and how this affects implementation, execution, and results.
The experiences can be interesting in the further development of the training program and can also inspire other actors to explore opportunities in their organizations and contexts.
Finally, we discuss how the experience from the study can provide new insights and deepen the understanding of Røvik’s translation theory. At the same time, we look at how the theory of collaborative-driven innovation can supplement and provide possible added value, and briefly touch on two other theories that could complete the picture.