dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Meshvez, Vladislav | |
dc.contributor.author | Nilsen, Kristin | |
dc.date.accessioned | 2024-12-23T17:10:42Z | |
dc.date.available | 2024-12-23T17:10:42Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:286374797:286489031 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3170459 | |
dc.description.abstract | Denne studien utforsker hvordan innovasjonsideer kan tilpasses til nye kontekster. Dette kan
være relevant innenfor mange ulike felt, der vi søker å gjøre mer for mindre.
I studien har vi benyttet translasjonsteorien til Røvik (2007, 2023) som vårt viktigste
teoretiske perspektiv. Vi har sett på hva som særpreger tilpasningsfasen inn i ny organisasjon,
og hva som kjennetegner den eller de som oversetter, altså translatørene. Vi ønsket å
undersøke om teorien om samarbeidsdrevet innovasjon (Torfing, 2019) kunne tilføre
relevante perspektiver for oversettelser av komplekse innovasjonsideer, og har derfor sett de
to teoriene i sammenheng i studien.
Problemstillingen i studien er: Hvordan oversettes en innovasjonsidé når nye løsninger
utvikles gjennom samarbeidsdrevet innovasjon?
Vi har valgt opplæringsløpet til CNC-operatør som case. Det fører fram til fagbrev og fast
jobb for personer i utenforskap. Vi ser det som en viktig samfunnsoppgave å møte behovet for
yrkesfaglig arbeidskraft, og det ser ut som aktørene i CNC-opplæringsløpet har gjort grep som
det kan være nyttig å utforske.
I casestudien utforsker vi om, og i tilfelle hvordan, innovasjonsideen «Menn i helse» fra
helsesektoren har blitt tilpasset til opplæringsløpet til CNC-operatør for industrien.
I utforskningen bruker vi kvalitativ metode, med en enkeltcasestudie med semistrukturerte
intervjuer. Vi har intervjuet nøkkelpersoner fra de involverte organisasjonene i
opplæringsløpet. For å kunne identifisere mønstre og sammenhenger som kunne belyse
problemstillingen, har vi gjennomført en tematisk analyse.
Prosjektgruppen i CNC har gjort flere tilpasninger og justeringer i den opprinnelige modellen
Menn i helse for at den skulle passe inn i industrien. Studien av tilpasningen av Menn i helse
til CNC-løpet kan bidra til læring om hvordan en innovasjonsidé oversettes til en helt ny
kontekst, og hvordan dette påvirker implementering, gjennomføring og resultat.
Erfaringene kan være interessante i videreutviklingen av opplæringsløpet, og i tillegg
inspirere andre aktører til å utforske muligheter i sine organisasjoner og kontekster.
Vi diskuterer til slutt hvordan erfaringen fra studien kan tilføre nye innsikter og utdype
forståelsen av Røviks translasjonsteori. Vi ser samtidig på hvordan teori om samarbeidsdrevet
innovasjon kan supplere og gi eventuell merverdi, og kommer kort inn på to andre teorier som
kunne utfylle bildet | |
dc.description.abstract | This study explores how innovation ideas can be adapted to new contexts. This can be
relevant in several different fields where we seek to do more with less.
In the study, we have used Røvik’s translation theory (2007, 2023) as our main theoretical
perspective. We have looked at what characterizes the adaptation phase into a new
organization and what characterizes the translator(s). We wanted to investigate whether the
theory of collaborative-driven innovation (Torfing, 2019) could provide relevant perspectives
for translations of complex innovation ideas and have therefore considered the two theories
together in the study.
The research question in the master’s thesis is: How is an innovation idea translated when
novel solutions are developed through collaborative-driven innovation?
We have chosen the training program for CNC operators as a case. It leads to a trade
certificate and permanent employment for people in exclusion. We see it as an important
societal task to meet the need for vocational labor, and it seems that the actors in the CNC
training program have taken steps that may be useful to explore.
In the case study, we explore whether, and if so how, the innovation idea “Men in Health”
from the health sector has been adapted to the training program for CNC operators in the
industry.
In the exploration, we use a qualitative method, with a single case study with semi-structured
interviews. We have interviewed key persons from the involved organizations in the training
program. To identify patterns and connections that could shed light on the research question,
we conducted a thematic analysis.
The project group in CNC has made several adaptations and adjustments to the model to fit it
into the industry. The study of the adaptation of Men in Health to the CNC program can
contribute to learning about how an innovation idea is translated into a completely new
context, and how this affects implementation, execution, and results.
The experiences can be interesting in the further development of the training program and can
also inspire other actors to explore opportunities in their organizations and contexts.
Finally, we discuss how the experience from the study can provide new insights and deepen
the understanding of Røvik’s translation theory. At the same time, we look at how the theory of collaborative-driven innovation can supplement and provide possible added value, and
briefly touch on two other theories that could complete the picture. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Fra helse til industri:
Effektive oversettelser av innovasjoner, en casestudie av opplæringsløpet CNC-operatør | |
dc.type | Master thesis | |