Hva kan jeg gjøre? En kvalitativ studie om lederes påvirkningsmulighet for å beholde nødvendig kompetanse i kommunal helse- og omsorgstjeneste.
Abstract
Denne studien undersøker følgende problemstilling: «Hvilke faktorer opplever avdelingsledere som vesentlige for å beholde nødvendig kompetanse på arbeidsplassen, og hvilket reelt handlingsrom har de for å ivareta dette?». Bakgrunn for valg av tema ses tett opp mot samfunnsdebatten om at helsepersonell ikke ønsker å jobbe i kommunal sektor, samtidig som behovet for å beholde og rekruttere tilstrekkelig kompetanse i tjenestene ikke klarer å møte morgendagens utfordringer, der det er varslet store personalmangler i fremtiden.
Datainnsamlingen og –analysen bygger på kvalitative intervjuer av seks avdelingsledere i kommunale helse- og omsorgstjenester. En tematisk analyse av funnene bidrar til å belyse fenomener fra problemstillingen, basert på informantenes opplevelser av nåværende situasjon, samt en predikasjon av hvordan disse utfordringene kan se ut på sikt.
Informantene skisserer et utfordringsbilde som i stor grad er i samsvar med det som presenteres i media. Funnene viser at ledere opplever at motivasjon og kompetanse hos de ansatte er to vesentlige faktorer, der de opplever å ha størst påvirkningskraft. Betydningen av ansattes arbeidsvilkår, og i hvilken grad ledere kan påvirke dette, utgjør en stor del av studien. Det ses også at et bevisst forhold til hvilke lederstrategier man velger å benytte seg av, kan ha stor effekt i organisasjonen. Funnene understøttes av teorier knyttet til organisasjonsstruktur, ledelse, kompetanse og motivasjon. Helsepersonellkommisjonen har gjennom NOU 2023:4 «Tid for handling» etablert et kunnskapsgrunnlag som skal presentere mulige tiltak for å sikre at man i årene fremover klarer å utdanne, rekruttere og beholde kvalifisert personell i helse- og omsorgstjenestene, og flere av disse tiltakene trekkes ut for å belyse problemstillingen.
Funnene i studien viser at utfordringsbildet er stort og sammensatt, og det er ikke mulig å trekke entydige konklusjoner. Kompleksiteten kommer tydelig til syne i empirien fra datainnsamlingen, der samtlige funn overlapper hverandre. Dette stiller store krav til ledere i disse tjenestene, som ifølge våre informanter ofte blir sittende med ansvaret for å løse utfordringene. Dette krever at lederes handlingsrom styrkes, slik at de kan være med å skape attraktive arbeidsplasser hvor de ansatte ønsker å arbeide. This study addresses the following research question: «Which factors do department managers perceive as essential for retaining necessary competencies in the workplace, and what practical latitude do they have to support this goal?». The background for the choice of theme is closely related to ongoing societal discussions regarding the reluctance of healthcare personnel to work in the municipal sector. At the same time, the need to retain and recruit sufficient expertise in these services is critical to addressing future challenges, with projected substantial staffing shortages.
Data collection and analysis are based on qualitative interviews with six department managers in municipal healthcare. A thematic analysis of the findings illuminates phenomena relevant to the research question, grounded in the informants’ perceptions of the current situation and predictions of how these challenges may evolve over time.
The informants outline a challenge landscape largely aligned with media representations. The findings indicate that managers view employee motivation and expertise as two key factors within their realm of influence. A significant part of the study explores the impact of employee working conditions and the degree to which managers can influence them. It also appears that a deliberate approach to leadership strategies can have a substantial effect on organizational outcomes. The findings are supported by theories related to organizational structure, leadership, competence, and motivation. The Norwegian Health Personnel Commission’s report, NOU 2023:4 «Tid for handling» has provided a knowledge foundation to propose potential measures to ensure the education, recruitment, and retention of qualified personnel in healthcare and social services, some of which are highlighted to contextualize the research question.
The study reveals a complex and multifaceted challenge landscape, making it difficult to draw unequivocal conclusions. The empirical data underscore the intricacy of these issues, with overlapping findings that present significant demands on managers in these services, who, according to our informants, often bear primary responsibility for addressing them. This requires expanded managerial latitude to create attractive workplaces where employees are motivated to remain.