Digitalisering i regnskapsbransjen i Norge – faktorer som fremmer og hemmer adopsjon av ny teknologi
Description
Full text not available
Abstract
Digitalisering er ingen nytt fenomen, men påvirker alle typer bransjer og forskes på gjennom ulike teorier og modeller. Den norske regnskapsbransjen har for lengst erkjent at den digitale utviklingen er i full gang. Digitaliseringen har endret regnskapsførerens rolle fra å være en «bean counter» til å forventes å være en strategisk støttespiller for bransjens kunder. Til tross for Norges generelt svært høye digitaliseringsgrad globalt sett, viser forskning at det finnes et betydelig gap som undersøker adopsjon av ny teknologi i regnskapsbransjen.
Problemstillingen i denne oppgaven tar for seg hvilke faktorer som fremmer og hemmer adopsjon av ny teknologi i den norske regnskapsbransjen, og bygger på tidligere forskning på faktorer knyttet til teknologiske, organisatoriske og eksterne aspekter i en regnskapssammenheng og hvordan disse påvirker teknologiadopsjon. Problemstillingen er besvart gjennom en kvantitativ tilnærming. Undersøkelsens forskningsmodell er basert på Technology – Organization – Environment (TOE) modellen. Det er i alt utviklet tre hypoteser som er testet på til sammen 331 svar fra registrerte medlemsbedrifter i bransjeorganisasjonen Regnskap Norge.
For å avdekke hvilke faktorer som hemmer eller fremmer en adopsjonsprosess testes hypotesene opp imot det teoretiske rammeverket ved hjelp av multippel regresjonsanalyse gjennomført i IBM SPSS Statistics 28. Funnene viste en signifikant positiv påvirkning av teknologiske (H1) og organisatoriske (H2) faktorer på den avhengige variabelen teknologiadopsjon, mens eksterne (H3) faktorer ikke viste en signifikant påvirkning.
Funnene klargjør at dersom ledere i den norske regnskapsbransjen opplever at verdien av teknologien blir forstått og er i overenstemmelse med bedriftens verdier, kultur og arbeidsmåte vil dette sammen med tilstrekkelig kompetanse og ressurser kunne øke sannsynligheten for at både ledelse, ansatte og bedriften støtter adopsjon av ny teknologi. Oppgaven belyser derav også interaksjonen mellom de ulike faktorene og dens strategiske verdi. Oppgaven gir noen pekepinn på hvilke faktorer ledere bør konsentrere seg om og ha som satsningsområder. Funnene kan i noen grad generaliseres til andre bransjer, da tematikken er aktuell i mange ulike deler av norsk næringsliv. Digitization is not a new phenomenon. It effects all types of industries and is researched through various theories and models. The Norwegian accounting industry has recognized the rapidly ongoing digital changing process a long time ago. Digitization has changed the accountant's role from being a "bean counter" to being expected being a strategic support player for the industry's customers. Despite Norway's very high degree of digitization globally, research shows that there is a significant gap that examines the adoption of new technology in the accounting industry.
The research question in this thesis examines which factors promote and inhibit the adoption of new technology in the Norwegian accounting industry and builds on previous research on factors related to technological, organizational and external aspects in an accounting context and how this affect technology adoption. The research question is answered through a quantitative approach. The research model is based on the Technology – Organization – Environment (TOE) model. A total of three hypotheses have been developed which have been tested on a total of 331 responses from a survey that was sent to all registered member companies in the industry organization Regnskap Norge.
In order to uncover which factors inhibit or promote an adoption process, the hypotheses are tested against the theoretical framework using multiple regression analysis carried out in IBM SPSS Statistics 28. The findings showed a significant positive effect of technological (H1) and organizational (H2) factors on the dependent the variable technology adoption, while external (H3) factors did not show a significant effect.
The findings make it clear that if managers in the Norwegian accounting industry feel that the value of the technology is understood and is in accordance with the company's values, culture and way of working, this, together with sufficient competence and resources, could increase the likelihood that both management, employees and the company will support the adoption of new technology. The thesis points out the interaction between the various factors and its strategic value. The thesis gives some pointers on which factors managers should concentrate on and have as focus areas. The findings can to some extent be generalized to other industries, as the topic is current in many different parts of Norwegian business life.