Digitalisering og tilpasning, en case-studie av norske boligbyggelag
Abstract
Digitalisering handler om endring. Endringer kan påvirke vår motstandskraft og tilpasningsevne. I liket med andre bransjer er boligbyggelags bransjen i endring på grunn av digitalisering. Boligbyggelags bransjen har i stor grad bestått av manuelt arbeid og prosesser før den papirløse og digitale teknologien endret arbeidsprosesser betydelig. Dette krevde nye ferdigheter og har i stor grad påvirket ansattes opplevelser av disse endringene. Formålet med denne studien har vært å belyse hverdagen til de ansatte i boligbyggelag i Norge under den digitale transformasjonen man har gått gjennom siden 2016/2017. Vi ønsket å se hvordan de ansatte har taklet de endringene som har kommet og hvordan de har tilpasset seg den nye arbeidshverdagen med digitale verktøy. Vi valgte en kvalitativ intervjuundersøkelse, der 10 ansatte i boligbyggelag rundt om i Norge stilte opp og lot seg intervjue fysisk og online på Microsoft Teams. Alle intervjuobjektene som deltok i studien, har vært gjennom en digital transformasjon i sitt boligbyggelag. Vi ønsket også i vår studie å fokusere kun på de ansatte og deres arbeidshverdag, og ikke på andre perspektiver (slik som kunder, medlemmer eller ledelsesperspektivet). Hensikten i vårt intervju var å få bedre kunnskap om hvordan de ansattes kognitive og emosjonelle erfaring har påvirket prosessen. Våre funn avdekket en paradoksal effekt av digitalisering på ansatte. På den ene siden kan endringer på grunn av digitalisering styrke ansatte via positive kognitive og emosjonelle opplevelser, men på den andre siden kan det føre til teknostress via negative kognitive og emosjonelle opplevelser. Vi diskuterer disse implikasjonene og fremtidig forsking av funnene våre. Digitalization is about changes. Changes can affect our resilience and adaptability. Like other industries, the Norwegian cooperative building association is undergoing changes due to digitization. Given that the industry relies heavily on manual labor and processes, digital technologies can significantly alter work processes, require new skill sets, and profoundly affect employees’ experiences of these changes. As such, the purpose of this study has been to shed light on the everyday life of the employees in Norwegian cooperative building association during the digital transformation that has been going on since 2016/2017. We want to see how the employees have coped with the changes that have come and how they have adapted to the new working life with digital tools. We chose a qualitative interview survey, where 10 employees in Norwegian cooperative building association were interviewed physically and online via Microsoft Teams. They all worked with tasks that have changed since the digital transformation started. In our case study, we also wanted to focus only on the employees and their everyday work and not on other perspectives (e.g. customers, members and the management perspective). The purpose of our interview was to gain better knowledge of how the employees' cognitive and emotional experience has influenced the process. Our findings reveal a paradoxical effect on digitalization on employees. On one hand, changes due to digitalization can empower employees via positive cognitive and emotional experiences. On the other hand, it can lead to technostress via negative cognitive and emotional experiences. We discuss the implications and future research of our findings.