INNQuest NO 3/24
Abstract
I dette nummeret av INNQuest inviterer vi til utforsking av kunstens bevegelser i utdanningsfeltet. Tekstene bretter ut mangfoldet av forsknings- og utviklingsarbeid som faller inn under tema-områdene kunstnerisk utviklingsarbeid og estetiske læreprosesser. Kunst og estetisk praksis er helt sentralt i måten vi mennesker uttrykker oss på og lever sammen, både i storsamfunnet og i andre fellesskap vi er en del av. Prosjektene i denne utgaven har alle kunsten som omdreiningspunkt.
Du kan lese om hvordan kunstnerlæreren og studentene møtes i musikken fra den romantiske perioden i musikkhistorien. Du blir invitert inn i klasserommet på turne med Den kulturelle skolesekken og får innblikk i hvordan kull og papir kan bevege elever fra sjenanse til utforskertrang. Vi ser på hiphopen med forskerblikk, og får møte lærere som utfordres i møtet mellom kjønnsstereotypier, lærerplanens oppdrag og musikkfaget. Kunst- og håndverkslærerne har åpnet døra inn til barnehagelærerstudentenes undervisningsrom, og vi får følge bevegelsen mellom frihet og begrensing i en kreativ prosess.