Læreres opplevelse av inkluderingsarbeidet med stille elever.
Abstract
Denne masteroppgaven i tilpasset opplæring tar for seg hvordan lærere opplever inkluderingsarbeidet av de stille elevene i skolen med hovedvekt på opplevde muligheter og begrensninger. Studiet består av fire intervjuer med lærere på mellomtrinnet og ungdomstrinnet. Problemstillingen «Hvordan opplever lærere muligheter og begrensninger i arbeidet med sin inkluderende praksis av de stille elevene?» legger opp til at informantene som deltok i studien skal få uttalt seg om opplevde muligheter og begrensninger i planlegging av undervisning, gjennomføring av undervisning og etterarbeid. I tillegg til generelle refleksjoner rundt elevgruppens skolehverdag. For å svare på problemstillingen har jeg først etablert et teorigrunnlag. Her tar jeg for meg ulike teoretiske perspektiver knyttet til stille elever, inkludering og selvoppfattelse. Forskningsmetoden som er benyttet er kvalitativ forskningsmetode med et fenomenologisk vitenskapsteoretisk perspektiv. Dette fordi at studien baserer seg på informantenes opplevelser og søker dybdekunnskap hos informantene sine opplevelser av fenomenet inkludering. Intervjuene var semistrukturerte med varighet på 30 minutter. Jeg valgte semistrukturert for å kunne stille oppfølgingsspørsmål dersom det skulle være nødvendig. Gjennom analyse er de viktigste funnene innenfor muligheter at informantene opplever metodisk frihet og sosial interaksjon med de stille elevene som skaper rom for inkludering. De viktigste funnene for begrensninger er klassestørrelse, tid og ressurser. Med bakgrunn i arbeidet, har jeg opparbeidet meg en forståelse av hvilke muligheter og hvilke utfordringer lærere opplever i inkluderingsarbeidet av de stille elevene i skolehverdagen. På denne måten har jeg kunnet bidra med perspektiver inn til et forskningsfelt hvor det oppleves at lærens stemmer mangler. This master’s thesis in adapted education examines how teachers perceive the process of including quiet students in schools, with a primary focus on perceived opportunities and limitations. The study is based on four interviews conducted with teachers at the upper primary and lower secondary school levels. The research question, "How do teachers perceive opportunities and limitations in their inclusive practices with quiet students?", aims to explore the participants' experiences in planning, delivering, and following up on teaching, as well as their general reflections on the daily school life of this student group.To address the research question, I first established a theoretical framework. This framework explores various theoretical perspectives related to quiet students, inclusion, and self-concept. The chosen research method is a qualitative approach, underpinned by a phenomenological epistemological perspective. This approach was selected because the study seeks to understand the participants’ lived experiences and gain in-depth insights into their perceptions of inclusion. The interviews were semi-structured and lasted approximately 30 minutes each. Semi-structured interviews were chosen to allow for follow-up questions when necessary.The analysis revealed key findings related to both opportunities and limitations. Teachers highlighted methodological freedom and social interaction with quiet students as significant enablers of inclusion. In contrast, the primary limitations identified were class size, time constraints, and limited resources.Through this work, I have gained insights into the opportunities and challenges teachers face in their efforts to include quiet students in the school environment. By doing so, I aim to contribute perspectives to a research field where the voices of teachers are often underrepresented.