Læreres forståelse og tilrettelegging av lek i begynneropplæringen
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3179893Utgivelsesdato
2025Metadata
Vis full innførselSammendrag
Oppgaven undersøker hvordan lek forstås og tilrettelegges for i begynneropplæringen. Problemstillingen lyder som følger: ««Hvordan forstår lærere lek, og på hvilken måte tilrettelegger lærerne for lek i begynneropplæringen?», og er undersøkt med en kvalitativ forskningsmetode, hvor tre lærere som arbeider i begynneropplæringen har blitt intervjuet. Lærernes forståelser er sett i lys av blant annet Csikszentmihalyi, Gadamer, Lillemyr og Øksnes´ teorier om lek, samt forskning fra Norge og Finland.
Det første forskningsspørsmålet søkte å finne svar på hvilke forståelser av lek lærerne var i besittelse av. Et sentralt funn er hvordan frilek blir forstått svært ulikt. En av lærerne hevdet at skolen alltid ville være underlagt tid og rom, noe som gir bestemte rammer rundt lek. Samtidig vektlegger andre barnas grad av bestemmelse som kriterium. Et annet viktig funn er hvordan rollelek ser ut til å være en svært anerkjent form for lek, samtidig som urolige former for lek ser ut til å bli betraktet ulikt avhengig av hvor den finner sted.
Det andre forskningsspørsmålet søkte å belyse når og på hvilken måte lærerne tilrettelegger for lek. Lek ser ut til å bli organisert på ulike måter, og det kan se ut til at det er lærer- eller skoleavhengig i hvilken grad leken får plass. Det tredje og siste forskningsspørsmålet omhandlet hvilke muligheter og begrensninger lærerne opplever å møte på knyttet til tilretteleggingen av lek. Et sentralt funn er her hvordan blant annet lærerplanen, testing og mangel på plass og fysiske leker ser ut til å oppfattes som faktorer som utfordrer lærernes tilrettelegging av lek. Støtte fra skoleledelsen og foreldregruppen om å gi tid til lek ser også ut til å være viktig for alle de tre lærerne i denne studien. The study investigates how play is understood and facilitated in early education. The research question is framed as follows: "How do teachers perceive play, and in what ways do they facilitate play in early education?" This inquiry employs a qualitative research methodology, interviewing three teachers who work in the early education sector. The teachers' understandings are analyzed in light of theories on play by Csikszentmihalyi, Gadamer, Lillemyr, and Øksnes, as well as research conducted in Norway and Finland.
The first research question sought to uncover the teachers' perceptions of play. A central finding is the significant variation in how free play is understood. One of the teachers asserted that schools are always subject to time and space constraints, which creates specific boundaries around play. At the same time, other teachers emphasized the degree of children's agency as a vital criterion. Another important find is that role play appears to be a widely acknowledged form of play, while disruptive forms of play seem to be perceived differently depending on the context in which they occur.
The second research question aimed to illuminate when and how teachers facilitate play. It appears that play is organized in various ways, and the extent to which play is prioritized may depend on the individual teacher or the school environment. The third and final research question explored the opportunities and limitations teachers encounter regarding the facilitation of play. A key discovery in this regard is that factors such as the curriculum, testing, and a lack of space and physical play materials are perceived as challenges to teachers' efforts in facilitating play. Additionally, support from school leadership and the parent community in allocating time for play seems to be crucial for all three teachers involved in this study (Azure OpenAI, 2025).
Det engelske sammendraget er oversatt fra norsk ved hjelp av KI. Oversettelsen er korrekturlest og i tråd med det norske sammendraget.