Fire kroppsøvingslærerstudenters utdanningsreise fra nyslått student til utdannet lærer
Peer reviewed, Journal article
Published version

View/ Open
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
Abstract
Det finnes lite forskning om hvilke typer kunnskap, inkludert profesjonskunnskap, lærerstudenter i kroppsøving og idrettsfag utvikler i løpet av sitt treårige bachelorløp. I denne artikkelen setter vi, gjennom en treårig longitudinell studie, søkelyset på hvordan fire studenters perspektiv på undervisning og læring i kroppsøvingsfaget utvikler seg i løpet av kroppsøvingslærerutdanningen, samt hvilke typer kunnskap de utvikler. For å forstå, forklare og fortolke våre funn støtter vi oss på Aristoteles’ (2013) begreper episteme, techne og fronesis. Dette leder oss fram til to hovedfunn: 1) at de fire studentene beveger seg fra en idrettspreget til en profesjonsbasert fagforståelse, og 2) at de flytter seg fra å ha forståelse av lærerrollen som disiplinerende, til et syn på læreren som en tilrettelegger for læring. Gjennom en forståelse av fronesis som praktisk klokskap, der den kloke handler ut fra nøye overveielser, utleder vi at studentene i vårt materiale benytter seg av kunnskapsformene techne og episteme på veien mot en viss grad av fronesis i forståelsen av faget.