The Potential of Fin de Siècle Gothic Novels for Developing Critical Literacy: The Picture of Dorian Gray & The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3181768Utgivelsesdato
2025Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne oppgaven er fokusert på en analyse av to fin de siècle gotisk tekster sett i kontekst. Fortellingene som er analysert er: The Picture of Dorian Gray (1891) av Oscar Wilde og The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1886) av Robert Louis Stevenson. Formålet med å analysere dem er for å identifisere deres potensiale for bruk i utvikling av kritisk literacy ferdigheter, hvor en forståelse av tekster som plassert innenfor spesifikke kontekster er avgjørende. Kritisk literacy understreker at språk er aldri nøytralt og at tekster må derfor bli sett på som en representasjon av individuelle perspektiver på verden. Analysen vil fokusere på hvordan disse fortellingene reflekterer deres kontekst som plassert i slutten av det nittende århundre, og hvordan de utfordrer og representerer dominante ideologier i samfunnet. The overordnede temaet som er analysert er deres bruk av degenerasjons teori i en produksjon av dett gotiske motivet av dobling. Hvordan det kommer til å representere spenning mellom den borgerlige og den arbeidende klassen som bodde i London. Så deres fremstilling av maskulinitet og av den ustabile maskuline karakteren patriark, og til slutt spenningene mellom estetikk og moralitet. Gjennom å analysere disse tekstene i kontekst, kan studenter oppnå en forståelse av hvordan mening er avhengig av kontekst, noe som vil forbedre deres evne til å tenke kritisk i møte med andre tekster. This thesis is focused on an analysis of two fin de siècle gothic texts in context. The stories that are analyzed are: The Picture of Dorian Gray by Oscar Wilde and The Strange Case of Dr. Jekyll and Mr. Hyde by Robert Louis Stevenson. The purpose of analyzing them is to identify their potential for use in developing critical literacy skills, where an understanding of texts as situated within specific contexts is crucial. Critical literacy emphasizes that language is never neutral and that texts must therefore be seen as representation of individual perspectives on the world. The analysis will focus on how these stories reflect their late nineteenth-century context, and how they are challenging or representing dominant ideologies in society. The overall topic which is analyzed is their use of degeneration theory in producing their gothic narrative of doubling. How it comes to represent class tensions between the bourgeois and the working-class inhabitants of London. Then their depiction of masculinity and the unstable masculine character of patriarch, and lastly the contention between aestheticism and morality. Through analyzing these texts in context, students might gain an understanding of how meaning is context dependent which will increase their ability to think critically when encountering different texts.