Alternative læringsarenaer og inkludering av minoritetsspråklige elever
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3181989Utgivelsesdato
2025Metadata
Vis full innførselBeskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Norsk sammendragDenne studien handler om inkludering av minoritetsspråklige elever ved bruk av alternative læringsarenaer i undervisningen. Problemstillingen som skal belyses er følgendeHvordan opplever læreren muligheten til å inkludere minoritetsspråklige elever ved bruk avalternative læringsarenaer?Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere jobber med inkludering nårundervisningen flyttes ut fra klasserommet og foregår i alternative læringsarenaer, samthvordan læreren opplever hvilke muligheter dette gir for minoritetsspråklige elevers deltakelseog inkludering i fellesskapet. I søken etter tidligere studier rundt temaet har jeg fått fåresultater.Studien har et kvalitativt forskningsdesign med intervju som metode for datainnsamling. Dethar blitt gjennomført semi-strukturerte intervjuer med seks lærere som aktivt bruker ulikelæringsarenaer i undervisningen sin. Studiens fokus er å utforske lærerens opplevelser avhvordan alternative læringsarenaer gir mulighet for inkludering av minoritetsspråklige elever,og derfor har det blitt anvendt en fenomenologisk tilnærming for å besvare problemstillingen.Resultatene fra studien viser at lærerne opplever at det å benytte alternative læringsarenaeråpner for både faglige og sosiale muligheter for minoritetsspråklige elever, så lenge lærerentar hensyn til det språklige og kulturelle mangfoldet i klasserommet når undervisningenplanlegges og gjennomføres. Engelsk sammendrag (abstract)This study is about the inclusion of minority language students using alternative learningenvironments in teaching. The problem to be addressed is the followingHow does the teacher experience the opportunity to include minority language studentsusing alternative learning arenas?The purpose of this study is to investigate how teachers work with inclusion when teaching ismoved out of the classroom and takes place in alternative learning arenas, as well as whatopportunities this provides for minority language students' participation and inclusion in thecommunity. In my search for previous studies on the topic, I have received few results.The study has a qualitative research design with interviews as the method for data collection.Semi-structured interviews have been conducted with six teachers who actively use differentlearning arenas in their teaching. The focus of the study is to explore the teacher's experiencesof how alternative learning arenas provide opportunities for the inclusion of minority languagestudents, and therefore a phenomenological approach has been used to answer the problem.The results from the study show that teachers experience that using alternative learningenvironments in teaching opens up both academic and social opportunities for minoritylanguage students, as long as the teacher takes into account the linguistic and cultural diversityin the classroom when planning and implementing teaching.