Show simple item record

dc.contributor.advisor
dc.contributor.authorAna Maria Miricescu
dc.date.accessioned2025-03-05T17:10:22Z
dc.date.available2025-03-05T17:10:22Z
dc.date.issued2025
dc.identifierno.inn:inspera:313672715:37713640
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3181989
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractNorsk sammendrag Denne studien handler om inkludering av minoritetsspråklige elever ved bruk av alternative læringsarenaer i undervisningen. Problemstillingen som skal belyses er følgende Hvordan opplever læreren muligheten til å inkludere minoritetsspråklige elever ved bruk av alternative læringsarenaer? Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere jobber med inkludering når undervisningen flyttes ut fra klasserommet og foregår i alternative læringsarenaer, samt hvordan læreren opplever hvilke muligheter dette gir for minoritetsspråklige elevers deltakelse og inkludering i fellesskapet. I søken etter tidligere studier rundt temaet har jeg fått få resultater. Studien har et kvalitativt forskningsdesign med intervju som metode for datainnsamling. Det har blitt gjennomført semi-strukturerte intervjuer med seks lærere som aktivt bruker ulike læringsarenaer i undervisningen sin. Studiens fokus er å utforske lærerens opplevelser av hvordan alternative læringsarenaer gir mulighet for inkludering av minoritetsspråklige elever, og derfor har det blitt anvendt en fenomenologisk tilnærming for å besvare problemstillingen. Resultatene fra studien viser at lærerne opplever at det å benytte alternative læringsarenaer åpner for både faglige og sosiale muligheter for minoritetsspråklige elever, så lenge læreren tar hensyn til det språklige og kulturelle mangfoldet i klasserommet når undervisningen planlegges og gjennomføres.
dc.description.abstractEngelsk sammendrag (abstract) This study is about the inclusion of minority language students using alternative learning environments in teaching. The problem to be addressed is the following How does the teacher experience the opportunity to include minority language students using alternative learning arenas? The purpose of this study is to investigate how teachers work with inclusion when teaching is moved out of the classroom and takes place in alternative learning arenas, as well as what opportunities this provides for minority language students' participation and inclusion in the community. In my search for previous studies on the topic, I have received few results. The study has a qualitative research design with interviews as the method for data collection. Semi-structured interviews have been conducted with six teachers who actively use different learning arenas in their teaching. The focus of the study is to explore the teacher's experiences of how alternative learning arenas provide opportunities for the inclusion of minority language students, and therefore a phenomenological approach has been used to answer the problem. The results from the study show that teachers experience that using alternative learning environments in teaching opens up both academic and social opportunities for minority language students, as long as the teacher takes into account the linguistic and cultural diversity in the classroom when planning and implementing teaching.
dc.languagenob
dc.publisherInland Norway University
dc.titleAlternative læringsarenaer og inkludering av minoritetsspråklige elever
dc.typeMaster thesis


Files in this item

FilesSizeFormatView

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record