dc.contributor.advisor | | |
dc.contributor.author | Ana Maria Miricescu | |
dc.date.accessioned | 2025-03-05T17:10:22Z | |
dc.date.available | 2025-03-05T17:10:22Z | |
dc.date.issued | 2025 | |
dc.identifier | no.inn:inspera:313672715:37713640 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3181989 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Norsk sammendrag
Denne studien handler om inkludering av minoritetsspråklige elever ved bruk av alternative læringsarenaer i undervisningen. Problemstillingen som skal belyses er følgende
Hvordan opplever læreren muligheten til å inkludere minoritetsspråklige elever ved bruk av
alternative læringsarenaer?
Formålet med denne studien er å undersøke hvordan lærere jobber med inkludering når
undervisningen flyttes ut fra klasserommet og foregår i alternative læringsarenaer, samt
hvordan læreren opplever hvilke muligheter dette gir for minoritetsspråklige elevers deltakelse
og inkludering i fellesskapet. I søken etter tidligere studier rundt temaet har jeg fått få
resultater.
Studien har et kvalitativt forskningsdesign med intervju som metode for datainnsamling. Det
har blitt gjennomført semi-strukturerte intervjuer med seks lærere som aktivt bruker ulike
læringsarenaer i undervisningen sin. Studiens fokus er å utforske lærerens opplevelser av
hvordan alternative læringsarenaer gir mulighet for inkludering av minoritetsspråklige elever,
og derfor har det blitt anvendt en fenomenologisk tilnærming for å besvare problemstillingen.
Resultatene fra studien viser at lærerne opplever at det å benytte alternative læringsarenaer
åpner for både faglige og sosiale muligheter for minoritetsspråklige elever, så lenge læreren
tar hensyn til det språklige og kulturelle mangfoldet i klasserommet når undervisningen
planlegges og gjennomføres. | |
dc.description.abstract | Engelsk sammendrag (abstract)
This study is about the inclusion of minority language students using alternative learning
environments in teaching. The problem to be addressed is the following
How does the teacher experience the opportunity to include minority language students
using alternative learning arenas?
The purpose of this study is to investigate how teachers work with inclusion when teaching is
moved out of the classroom and takes place in alternative learning arenas, as well as what
opportunities this provides for minority language students' participation and inclusion in the
community. In my search for previous studies on the topic, I have received few results.
The study has a qualitative research design with interviews as the method for data collection.
Semi-structured interviews have been conducted with six teachers who actively use different
learning arenas in their teaching. The focus of the study is to explore the teacher's experiences
of how alternative learning arenas provide opportunities for the inclusion of minority language
students, and therefore a phenomenological approach has been used to answer the problem.
The results from the study show that teachers experience that using alternative learning
environments in teaching opens up both academic and social opportunities for minority
language students, as long as the teacher takes into account the linguistic and cultural diversity
in the classroom when planning and implementing teaching. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | Inland Norway University | |
dc.title | Alternative læringsarenaer og inkludering av minoritetsspråklige elever | |
dc.type | Master thesis | |