Å lede for læring- styrerens rolle i barnehagens utviklings- og forbedringsarbeid
Abstract
Gjennom nasjonale føringer for barnehagesektoren stilles det klare forventninger og krav til styrer om å sikre en pedagogisk drift av høy kvalitet som fremmer barns trivsel, læring og utvikling. Denne masteroppgaven utforsker styrerens rolle i å utvikle barnehagen som en lærende organisasjon, med utgangspunkt i to artikler som belyser ulike perspektiver på ledelse. Systemtenkning, basert på Peter Senge sin teori, fungerer som en overordnet teoretisk forståelsesramme i kappen. Ved å anvende denne overordnede rammen er formålet å undersøke hvordan ulike ledelsesstrategier og tilnærminger kan bidra til å styrke kollektiv læring og utvikling i barnehagen.
Begge artiklene bruker en kvalitativ metode for å svare på problemstillingene, og er med utgangspunkt i både en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Den første artikkelen, «Pedagogisk ledelse og utvikling av barnehagen som en lærende organisasjon» består av en litteraturgjennomgang av fire fagfellevurderte artikler. Funnene i artikkelen fremhever hvordan en helhetlig forståelse av pedagogisk ledelse bidrar til å styrke personalets pedagogiske praksis gjennnom refleksjon og kunnskapsdeling gjennom å svare på problemstillingen: «Hvordan bidrar pedagogisk ledelse til å utvikle barnehagen som en lærende organisasjon?». I den andre artikkelen, «Styrer som leder av forbedringsarbeid i barnehagen» er det gjennomført semistruktuerte intervju med tre styrere i tre ulike barnehager, som alle har videreutdanning innen ledelse. Funnene i denne artikkelen trekker frem hvilken betydning styrer har som leder av forbedringsarbeid i barnehagen, ved at de fungerer som katalysatorer for utvikling. Funnene blir sett i sammenheng med teori knyttet til både transformasjonsledelse, profesjonelle lærende felleskap og koherens. Problemstilling for artikkel 2 er: «Hvordan leder og motiverer styrere sine ansatte til kompetanseheving og forbedringsarbeid i barnehagen, og hvordan ser de på sin egen rolle i dette arbeidet?».
Gjennom drøftingen trekkes det linjer mellom funnene i de to artiklene og systemtenkning som overordnet teoretisk rammeverk. Dette synliggjør hvordan barnehagen som organisasjon er avhengig av en helhetlig tilnærming der ulike ledelsesperspektiver ses i sammenheng. Systemtenkning bidrar til en forståelse om hvordan ulike teorier, perspektiver og faktorer kan utfylle hverandre for å skape en lærende organisasjon. Masteroppgaven belyser hvordan styrerens evne til å navigere i kompleksiteten av det å drive organisasjonsutvikling og forbedringsprosesser er avgjørende for barnehagens utvikling som en lærende organisasjon. Through national framework for early childhood education and care sector, clear expectations and requirements are placed on leaders to ensure high quality pedagogical operations, that promote children's well-being, learning, and development. This master thesis explores the leaders role in developing the kindergarten as a learning organization, based on two articles that highlight different perspectives on leadership. Peter Senge's theory on system thinking serves as an overarching theoretical framework in this thesis. By applying this framework, the aim is to investigate how various leadership strategies and approaches can contribute to strengthening collective learning and development within the kindergarten.Both articles utilize qualitative methods to address their research questions, employing both phenomenological and hermeneutic approaches. The first article «Pedagogical leadership and the development of the kindergarten as a learning organization», is a literature review of four peer-reviewed articles. The findings emphasize how a holistic understanding of pedagogical leadership enhances staff pedagogical practices through reflection and knowledge sharing, addressing the research question: «How does pedagogical leadership contribute to developing the kindergarten as a learning organization?». The second article, «The leaders role in improvement work in the kindergarten», is based on semi-structured interviews with three leaders from three different kindergartens, all of whom have additional education in leadership. The findings highlight the leaders critical role as a catalyst for improvement work in the kindergarten, linking this to theories on transformational leadership, professional learning communities, and coherence. The research question for article 2 is: «How do kindergarten leaders guide and motivate their staff in professional development and improvement work, and how do they perceive their own role in this process?»
The discussion establishes connections between the findings of the two articles and systems thinking as the theoretical framework. This highlights how the kindergarten as an organization depends on a holistic approach where various leadership perspectives are interconnected. Systems thinking provides a lens to understand how different theories, perspectives, and factors can complement each other to create a learning organization. This master thesis illustrates how the leaders ability to navigate the complexity of organizational and pedagogical demands is crucial for the kindergarten's development as a learning organization.