Ungdomskriminalitet i et skolemiljøperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3182891Utgivelsesdato
2025Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne avhandlingen utforsker hvordan ungdomskriminalitet påvirker skolemiljøet i videregående skoler, med særlig vekt på skoleansattes arbeid med å sikre et trygt skolemiljø. Studien benytter et kvalitativt, induktivt forskningsdesign basert på institusjonell etnografi, og bygger på intervjuer med ansatte fra tre videregående skoler i Oslo, samt en representant fra forebyggende enhet i Oslo politidistrikt. Informantenes arbeidskunnskap brukes til å besvare problemstillingen: Hvordan kan ungdomskriminalitet påvirke skoleansattes muligheter til å sikre et trygt skolemiljø i videregående? Hovedfunnene er at selv om skolemiljøet ble beskrevet som trygt for de fleste, så erfarte de skoleansatte at vold og trusler som påvirker skolemiljøet ofte hadde sitt utspring i såkalte «områdekonflikter». En utbredt «taushetskultur» blant elevene så ut til å vanskeliggjøre arbeidet med å identifisere og holde enkeltpersoner ansvarlige for hendelser knyttet til frykt, vold og trusler. I tillegg uttrykte skoleinformantene et begrenset handlingsrom i arbeidet med å forhindre bruk og salg av narkotika på skolen. Funnene diskuteres i lys av eksisterende forskning på skolemiljø og teoretiske perspektiver knyttet til gatekultur, bakkebyråkrater (street-level bureaucracy) og ulikhet i skolen. På bakgrunn av resultatene foreslås det å se lokale forebyggingstiltak i sammenheng med skolemiljøene, samt at det er behov for mer kunnskap om utfordringsbildet, og om tiltak som fremmer sikkerhet og trygghet i den videregående skolen. This thesis investigates how youth crime influences the school environment in upper secondary schools, with a particular focus on school staff’s efforts to ensure a safe school setting. The study employs a qualitative, inductive research design rooted in institutional ethnography and is based on interviews with staff from three upper secondary schools in Oslo, as well as a representative from the preventive unit in the Oslo Police Department. The participants' practical knowledge is utilized to address the research question: How can youth crime affect school staff’s ability to ensure a safe school environment in upper secondary schools? The main findings indicate that although the school environment was described as safe for most students, school staff observed that violence and threats impacting the school environment often originated from so-called “area conflicts.” A prevalent “culture of silence” among students seemed to complicate efforts to identify and hold individuals accountable for incidents involving fear, violence, and threats. Furthermore, school staff expressed a limited scope of action to effectively prevent the use and sale of drugs within the school. The findings are discussed in the context of existing research on school environments and theoretical perspectives related to street culture, street-level bureaucracy, and inequality in education. Based on the results, it is suggested to view local prevention measures in relation to the school environments, as well as the need for increased knowledge about the challenges described, and measures that promote safety and security in schools.