Betydningen av fellesskap som ledd i arbeidet mot mobbing.
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan lærere arbeider med fellesskapet i klassen som et ledd i arbeidet mot mobbing. Mobbing er et alvorlig og utbredt problem i skolen, med negative konsekvenser for elevenes psykiske helse, læring og sosiale utvikling. Til tross for skolens nulltoleranse for mobbing og lovfestede krav om et trygt og inkluderende læringsmiljø, viser nyere statistikk at mobbingen øker.
Gjennom kvalitative intervjuer med seks lærere har vi undersøkt deres erfaringer og forståelse for hvordan fellesskapsarbeid kan bidra til å skape et inkluderende skolemiljø. Studien bygger på nyere forskning som ser mobbing som et sosialt gruppefenomen, hvor dynamikken i fellesskapet kan forsterke eller redusere risikoen for mobbing. Lærerne fremhever tiltak som tydelig klasseledelse, relasjonsbygging, felles aktiviteter og samarbeid med foresatte som viktige elementer i dette arbeidet. Samtidig peker de på utfordringer som tidspress, manglende felles retningslinjer og behovet for økt støtte fra skoleledelsen.
Funnene viser at et inkluderende klassefellesskap kan virke forebyggende ved å styrke elevenes tilhørighet og sosiale ferdigheter. Likevel krever dette arbeidet kontinuerlig innsats og en helhetlig tilnærming, hvor både lærere, skoleledelse, foresatte og elevene selv spiller en aktiv rolle. Oppgaven bidrar til å belyse lærernes praksis og erfaringer, og understreker viktigheten av systematisk arbeid med fellesskap som en sentral del av skolens mobbeforebyggende arbeid.
Studien konkluderer med at arbeid med klassefellesskapet er en både effektiv og utfordrende tilnærming til å motvirke mobbing, og at det krever tid, faglig kompetanse og tilstrekkelig støtte for å være vellykket. Oppgaven bidrar med verdifull innsikt som kan øke forståelsen av hvordan inkluderende fellesskap kan fremme elevenes trivsel og bidra til å redusere mobbing i skolen. This master’s thesis examines how teachers work on fostering a sense of community in the classroom as part of their efforts to combat bullying. Bullying is a serious and widespread issue in schools, with negative consequences for students' mental health, learning, and social development. Despite schools’ zero-tolerance policy toward bullying and legal requirements for a safe and inclusive learning environment, recent statistics show that bullying is on the rise.
Through qualitative interviews with six teachers, we explored their experiences and understanding of how community-building efforts can contribute to creating an inclusive school environment. The study is based on recent research that views bullying as a social group phenomenon, where community dynamics can either exacerbate or mitigate the risk of bullying. The teachers highlighted strategies such as clear classroom management, relationship building, shared activities, and collaboration with parents as important elements of this work. At the same time, they pointed to challenges such as time constraints, lack of guidelines, and the need for increased support from school leadership.
The findings show that an inclusive classroom community can have a preventive effect by strengthening students’ sense of belonging and social skills. However, this work requires continuous effort and a holistic approach, where teachers, school leadership, parents, and the students themselves play an active role. The thesis sheds light on teachers’ practices and experiences and emphasizes the importance of systematic community-building as a central part of schools’ anti-bullying efforts.
The study concludes that fostering classroom community is both an effective and challenging approach to counteracting bullying and that it requires time, professional competence, and sufficient support to succeed. The thesis provides valuable insights that can enhance understanding of how inclusive communities can promote students' well-being and help reduce bullying in schools.