“Hvorfor kommer de tilbake?”
Abstract
Sammendrag Oppgavens tittel, hvorfor kommer de tilbake? Handler om innvandrere i Norge, som på tross av ansettelser eller oppstart av utdanning, ender opp med å komme tilbake til velferdssystemet. Hva er årsaken, og hvilke faktorer er det som fører til et sånn frafall?
Oppgavens metode er litteraturstudie, der gjennomlesning og analyse av eksisterende forskning er fremgangsmåten. For en mer spesifikk metodisk analyse av funnene som er gjort i forskingen, har jeg også valgt å benytte meg av tematisk analyse av Braun og Clarke. Problemstillingen er: Hvilke faktorer, som hindrer/forebygger frafall i utdanning eller arbeidsforhold hos innvandrere, er det viktig å være oppmerksom på i karriereveiledning? Og formålet med oppgaven er å samle inn allerede eksisterende data, for videre kunne benytte dette som utvikling av karriereveiledning for innvandrere og videre forebygging av frafall fra jobb eller utdanning.
Resultater i fra denne oppgaven viser at det kan være mange forskjellige faktorer som har en innvirkning på denne problematikken. Men de mest fremtredende tema er, manglende språkkunnskapene hos innvandrere, utfordringer med holdninger, nettverk og diskriminering. Manglende utdanning, og digital kompetanse, og utfordringer i ansettelsesprosesser.
Konklusjon: mine funn viser at det er manglende fokus på opplæring av innvandrere, og manglende fokus på flerkulturell kompetanse blant karriereveiledere. Samt at det i dagens samfunn fortsatt forekommer diskriminerende holdninger blant både karriereveiledere og i næringslivet. Og at det er et behov for videre forskning på dette. Abstract The title of this master thesis is "Why Do They Return? " And search information about immigrant who despite employment or started education, returns to the welfare system in Norway. What causes this action, and what kind of factors contribute to the dropout of work or education?
The method in this thesis will be literature review. This approach is a systematic way of collecting and synthesizing previous researchreading through reading and analyzing existing research. In addition to the procedure of literature review, to understand a more specific analysis of the research findings, the thesis will in addition use thematic analysis by Braun and Clarke, as a methodical approach. The problem statement is: What factors that hinder or prevent dropout in education or employment among immigrants are important to consider in career counseling? The purpose of this thesis is to gather information in existing research and use it to develop career guidance for immigrants, in prevents of dropouts from work or education.
The results of the thesis, shoves factors of various degrees that inflict on the problem. However, the most noticeable factors are missing skills in language among immigrants, challenges around attitudes, network and discrimination, lack of education and digital skills, and at last challenges in the process of hiring immigrants.
The conclusion shows findings of missing focus on education for immigrants, and a lack of focus around the importance of multicultural competence among careerguidance counselours. Additionally, my findings show that discrimination is still presented both among career counselors and business life. This shows that there is still a need for further research on these topics.