Exploring Career Identity: Three Archetypes in Doctoral Candidates of Social Sciences and Humanities
Abstract
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker forståelse av karriere og identitet til doktorgradskandidater innen samfunnsvitenskap og humaniora (SSH) ved Universitetet i Bergen. Målet er å bidra til kunnskapsvekst om tema samt bidra til bedre karriereutvikling for yngre forskere. Oppgaven begynner med en introduksjon av doktorutdanning i Norge og hvordan den er påvirket av europeisk kontekst. Oppgaven tar videre for seg norsk forskning på forskere og karriere. Tema karriere og forskerutvikling har lang tradisjon som eget fagfelt. Det har den senere tid blitt mer orientering mot forskeridentitet, samtidig som feltet karriereveiledning og karriere utvikling ikke har satt noe særlig avtrykk enda. Målet er å utforske hvordan disse teoretiske retningene utfordrer og utfyller hverandre. Forskningsdesignet er kvalitativ metode med semi-strukturerte intervju. Metoden er en kombinasjon av refleksiv tematisk analyse og abduktiv tematisk analyse, hos hhv Braun og Clark og Thompson. Refleksiv tematisk metode en seks-stegs tilnærming for a bryte tekst ned i mindre meningsbærende enheter eller koder, for så å finne tema eller noder. Abduktiv analyse tilfører analyse av både koder og helhet slik at en får utnyttet potensialet i hele materialet Likeledes er fremstillingen av data ved abduktiv analyse noe mer informativ om sammenhenger i datamaterialet. Gjennom koding og tematisering viser oppgaven hvordan noen karriere identitets posisjoner fremtrer som arketyper. Disse er professor, forsker og profesjonell. Disse posisjonene har ulike oppbygning av karriereidentitet og vil kreve ulik karriereveiledning. Oppgaven viser også at det som er det avgjørende elementet for typifisering, er hvordan posisjonene håndterer usikkerhet og hva slags forståelse av kompetanse en har. Oppgaven vier oppmerksomhet til noen enkeltelement ved akademia som har stor betydning for fremtidig karriere, og det er den akademiske veilederen. Oppgaven avsluttes med en oppsummering av hovedfunnene, bidrag til feltet, begrensninger, anbefalinger for fremtidig forskning og spørsmål for videre studier This master’s thesis explores the understanding of career and identity among doctoral candidates in the social sciences and humanities (SSH) at the University of Bergen. The aim is to contribute to the growth of knowledge on the topic and to improve career development for early-career researchers. The thesis begins with an introduction to doctoral education in Norway and how it is influenced by the European context. It then addresses Norwegian research on researchers and careers.The topic of researcher career development has a long tradition as a distinct field. Recently, there has been a greater focus on researcher identity, while the field of career guidance and career development has not yet made a significant impact. The goal is to explore how these theoretical directions challenge and complement each other.The research design is a qualitative method with semi-structured interviews. The method is a combination of reflexive thematic analysis and abductive thematic analysis, as described by Braun & Clarke and Thompson, respectively. Reflexive thematic analysis is a six-step approach to breaking down text into smaller meaningful units or codes and then identifying themes or nodes. Abductive analysis adds an analysis of both codes and the whole, allowing the full potential of the material to be utilized. Similarly, the presentation of data through abductive analysis is more informative about the connections in the data material.Through coding and thematization, the thesis shows how some career identity positions emerge as archetypes. These are professor, researcher, and professional. These positions have different constructions of career identity and will require different career guidance. The thesis also shows that the decisive element for typification is how the positions handle uncertainty and their understanding of competence. The thesis pays attention to some specific elements of academia that are significant for future careers, particularly the academic supervisor.The thesis concludes with a summary of the main findings, contributions to the field, limitations, recommendations for future research, and potential questions for further studies