Ingen skal utelates, sammen på veien til det grønne skiftet.
Description
Full text not available
Abstract
Sammendrag: Vi lever i en kontekst som preges av at en endringsprosess må skje for å oppnå en mer bærekraftig livsform også innenfor fagfeltet karriereveiledning. Men vi vet ikke helt hvordan og i hvilken retning enda. Denne masteroppgaven har som mål å belyse hva bærekraft i karriereveiledning kan være. Basert på mine funn og i et endrings-arbeid med å utvikle karriereveiledningsfeltet til å imøtekomme FNs bærekrafts-mål, spør jeg i problemstillingen min etter hvilke tiltak, hvordan og på hvilket nivå anbefales implementering av bærekraft i vårt fagfelt?? Ved hjelp av kvalitativ dokumentanalyse, har jeg foretatt en kvalitativ innholdsanalyse av to fagartikler som jeg har hentet fra antologien: «Karrierevejledning og bæredygtighed» redigert av Rita Buhl og Peter Plant. Tidligere forskning på bærekraft og karriereveiledning består av forskningen til Peter Plant, en dansk forsker og professor. Han har skapt konseptet som heter Grønn Veiledning. Analysedokumentenes forfattere er Rita Buhl, Tristram Hooley og Ronald Sultana og Rie thomsen. Forskningsspørsmålene, tre stk. tar for seg hva bærekraft i karriereveiledning kan være basert på synspunktene til forfatteren/e. Hvordan ser individperspektivet ut? Det tredje og siste forskningsspørsmålet går ut på å spørre etter hvilke tiltak, hvordan og på hvilket nivå disse kan implementeres for å bidra til å nå FNs bærekraftsnivå? Konklusjonen ble at vi kan begynne å skape bånd til andre mennesker og skape dypere og meningsfulle relasjoner til oss selv og til andre. Vi trenger å reflektere over oss selv og vår plass i verden. forandre livsstil og slutte med overforbruk. Måten vi snakker på og omtaler ting på er også av betydning. Vi trenger å leve i balanse med naturen og verne om miljøet. I karriereveiledning kan vi veilede i fellesskaper, slik man tenker innenfor frigjørende karriereveiledning. Vi må også skape solidaritet med andre og ha fokus på sosiale rettigheter. Abstract:We live in a context with an imperative for a change to happen in due to achieve more sustainability, not only in our lifestyle, but also in professional Career Guidance. Yet we do not know how or to wich direction to turn to. This master theses is aimed to enlighten what might be sustainable career-guidance. Based on my findings due to conducting a qualitative document-analysis, I will consider which efforts are recommendable, how, and to wich level start implementing sustainability towards UN sustainable Development Goals. I’ve used a Qualitative Content Analysis to analyse two documents of the book: «Karrierevejledning og bæredygtighed» edited by Rita Buhl and Peter Plant. Earlier research has been conducted by Petr Plant, a Danish researcher and professor. His research has resulted in a Concept called Green Guidance. The authors of the documents I have conduct analysis to are Trita Buhl, and Tristram Hooley, Ronald Sultana and Rie Thomsen. The research-questions (3) considered to ask for what sustainability could be, considered the authors view on this topic. To what extent are the individual regarded? Thirdly, how and at which level to implement our authors recommended efforts. The conclusion is thar we can start to seek deeper connection to people around us and to ourselves. We need to reflect on ourselves and the word we live in and consider how we speak, which words we use. To change our behavior and lifestyle towards less consumption and consider protecting and caring for nature resorts and assets. In Career Guidance we need to consider guidance in community and Career Guidance for emancipation. We need to consider solidarity with others and build good relations with other people.