En kvalitativ studie om tverrfaglig undervisning i bærekraftig utvikling
Abstract
Denne masteroppgaven undersøker hvordan undervisning om bærekraftig utvikling (UBU) gjennomføres i norske skoler og hvilken rolle lærere spiller i dette arbeidet. Bærekraftig utvikling har blitt et viktig utdanningstema internasjonalt, gitt dets relevans for å møte dagens miljøutfordringer og fremme en bærekraftig fremtid. Forskningen bygger på tidligere studier og integrerer nye perspektiver fra lærere aktivt involvert i UBU.
Studien presenterer ulike pedagogiske tilnærminger og strategier som brukes av et utvalg lærere for å integrere bærekraft i sitt faglige innhold. Dette inkluderer bruk av tverrfaglige prosjekter, kritisk tenkning, og hvordan digitale verktøy og prosjektbasert læring (PBL) kan forbedre studentenes forståelse og engasjement i bærekrafts spørsmål. Videre diskuteres det hvordan undervisning om bærekraft kan utfordre og utvide elevers syn på miljøet og deres rolle i å påvirke positive endringer.
Det fremheves hvordan bærekraftig utvikling krever en helhetlig tilnærming i skolesystemet, og at lærere trenger adekvat opplæring og støtte for å iverksette effektive UBU-programmer. I tillegg reflekteres det rundt hvordan den norske skolen, på tross av en sterk teoretisk forankring i bærekrafts prinsipper, fortsatt møter utfordringer med å gjøre UBU til en integrert del av all undervisning.
Videre presenterer studien forskjellige perspektiver og refleksjoner fra et utvalg lærere som peker på både potensial og hindringer i UBU-arbeid. Lærere rapporterer at engasjement i lokale og globale miljøsaker øker studentenes motivasjon og læring, men at mangel på tid, ressurser og institusjonell støtte noen ganger begrenser hva de kan oppnå i klasserommet.
I konklusjonen anbefaler oppgaven at det bør legges større vekt på lærerutdanning og kontinuerlig profesjonell utvikling spesifikt rettet mot UBU for å styrke lærernes kompetanse og selvtillit i å lede bærekraftig utdanning. Det anbefales også at det utvikles klarere nasjonale retningslinjer og støtte for hvordan skoler skal integrere bærekraft i alle fag, for å sikre en mer enhetlig og effektiv implementering av UBU i det norske utdanningssystemet. This master's thesis examines how education on sustainable development (UBU) is conducted in Norwegian schools and the role teachers play in this effort. Sustainable development has become a critical educational theme internationally, given its relevance to addressing today's environmental challenges and promoting a sustainable future. The research builds on previous studies and incorporates new perspectives from teachers actively involved in UBU.
The study presents various pedagogical approaches and strategies used by teachers to integrate sustainability into their academic content. This includes the use of interdisciplinary projects, critical thinking, and how digital tools and project-based learning (PBL) can enhance students' understanding and engagement in sustainability issues. Additionally, it discusses how teaching sustainability can challenge and expand students' views on the environment and their role in effecting positive change.
It highlights how sustainable development requires a holistic approach in the school system, and that teachers need adequate training and support to implement effective UBU programs. Moreover, it reflects on how the Norwegian school system, despite a strong theoretical foundation in sustainability principles, still faces challenges in making UBU an integrated part of all teaching.
Furthermore, the thesis presents different perspectives and reflections from teachers, pointing out both the potential and obstacles in UBU work. Teachers report that engagement in local and global environmental issues increases students' motivation and learning, but that a lack of time, resources, and institutional support sometimes limits what they can achieve in.
In conclusion, the thesis recommends that greater emphasis should be placed on teacher education and continuous professional development specifically targeted towards UBU to strengthen teachers' competence and confidence in leading sustainable education. It also recommends that clearer national guidelines and support be developed for how schools should integrate sustainability into all subjects, to ensure a more unified and effective implementation of UBU in the Norwegian education system.