En tematisk analyse av barnehagelærere og lærere sine erfaringer med universelt forebyggende arbeid mot seksuelle overgrep.
Abstract
Forskning viser at 26% av alle norske ungdommer har blitt utsatt for en form for seksuelle overgrep i løpet av sin barndom (Frøyland et al., 2023, s. 52). Konsekvensene av å bli utsatt for seksuelle overgrep kan være alvorlige for den enkelte, men innebærer også betydelige samfunnskostnader. For å kunne forhindre seksuelle overgrep mot barn er det bred politisk, faglig og allmenn oppfatning i befolkningen om at det er nødvendig å ha et godt forebyggende arbeid.
I vårt masterprosjekt undersøkte vi følgende problemstilling: Hvilke erfaringer har barnehagelærere og lærere med universelt forebyggende arbeid mot seksuelle overgrep mot barn? For å få svar på vår problemstilling har vi benyttet oss av semistrukturert dybdeintervju. Utvalget besto av ti informanter som hadde ulike stillinger i barnehager og barneskoler. Intervjuene besto av både individuelle intervjuer og gruppeintervjuer. Vi gjennomførte en tematisk analyse av det innsamlede datamaterialet, som resulterte i tre hovedfunn: (1) Det nødvendige, men ubehagelige. Å tørre og se, være åpen og konkret, (2) Forventninger til seg selv, og (3) Hva ser vi: Symptomene barna viser kan bety så mye.
Et av hovedfunnene viste at det er mange som opplever temaet «seksuelle overgrep» som ubehagelig. Det var også flere av informantene våre som utrykte at de var utrygge på temaet. Dette kan ha bidratt til å påvirke den forebyggende undervisningen og eventuell oppfølging ved mistanke om seksuelle overgrep. Gjennom prosjektet vårt har vi sett at ansatte i barnehager og skoler selv opplever å ha manglende kunnskap og kompetanse om forebygging av seksuelle overgrep. Likefullt besitter de god kunnskap om å være en trygg voksenperson for barna, noe som også er en vesentlig forebyggende faktor. Prosjektet har også satt søkelys på at det ikke kun er barnehagelærere og lærere sitt ansvar å forebygge seksuelle overgrep. Det har blitt rettet oppmerksomhet rundt barnehagene og skolene som organisasjon, hvor de som system skal ivareta ansvaret for det forebyggende arbeidet. Research shows that 26% of Norwegian adolescents have been subjected to some form of sexual abuse during their childhood (Frøyland et al., 2023, s. 52). The consequences of being subjected to sexual abuse can be serious and are also a major cost to society. In order to prevent sexual abuse from occurring, good preventive work is necessary.
Our master’s project investigated the following issue: What experiences do employees in kindergartens and schools have with preventive work against sexual abuse at a universal level? To answer our research question, we have used a qualitative method in the form of a semi-structured in-depth interview. The selection consisted of ten informants who held various positions in kindergartens and primary schools. The interviews consisted of both individual interviews and group interviews. We conducted a thematic analysis of the collected data, which resulted in three main findings: (1) The necessary, but unpleasant. Daring to be open and specific, (2) Expectations of oneself, and (3) What do we see: The symptoms the children show can mean so much.
One of the main findings showed that there are many who find the topic of sexual abuse unpleasant. There were also several of our informants who appeared insecure about the topic. This may have contributed to influencing the preventive teaching and preventive work they do. The project has highlighted that employees in kindergartens and schools experience a lack of knowledge and expertise about the prevention of sexual abuse. Nevertheless, they possess good knowledge on how to be of being a safe adult for the children, which is also a good preventive factor. The project has also focused on the question of whether it is the teachers and kindergarten teachers responsibility to work preventively against sexual abuse. It has been drawn attention to the kindergartens and schools as organisations, where they have the responsibility for the preventive work.