Lytt med empati og handle med medfølelse – Hvordan økt kompetanse om kjønnsmangfold kan gjøre musikkrommet til en trygg arena for elevene
Abstract
Denne masteroppgaven knytter musikk og kjønnsidentitet opp mot hverandre, for å se hvordan økt kompetanse om kjønnsmangfold hos musikklærere på mellomtrinnet kan bidra til trygge klasserom.Oppgaven er en kvalitativ studie som baserer seg på teori om kjønn, musikalske koder og normkritisk undervisning.Drøftingen er oppdelt etter forskningsspørsmålene mine, for å slik belyse hvert av dem for seg, før jeg til slutt reflekterer over problemstillingen og tematikken som helhet.
Funnene viser at lærernes kompetanse har mye å si for gjennomføringen av musikkundervisning som tar for seg kjønnstematikk generelt, og at elevers kulturelle og/eller religiøse bakgrunn kan til en viss grad være med å påvirke hvordan undervisningen kan gjennomføres. Det trengs likevel mer forskning på temaet, slik at vi kan forstå hvordan forestillinger om kjønn og identitet kommer til uttrykk, slik at vi kan fortsette å kjempe for mangfoldige og inkluderende samfunn og læringsarenaer. This master's thesis connects music and gender identity to examine how increased competence in gender diversity among middle school music teachers can contribute to safe classrooms. The thesis is a qualitative study based on theory about gender, musical codes, and norm-critical teaching.The discussion is divided according to my research questions, in order to highlight each of them separately, before finally reflecting on the research problem and the topic as a whole.
The findings show that teachers' competence plays a significant role in the implementation of music education that addresses gender issues in general, and that students' cultural and/or religious backgrounds can to some extent influence how the teaching can be conducted. However, more research on the topic is needed to understand how perceptions of gender and identity are expressed, so that we can continue to strive for diverse and inclusive societies and learning environments.