Tre læreres håndtering av elever som opplever matematikkvansker
Description
Full text not available
Abstract
I denne masteroppgaven har jeg sett på tre matematikklæreres definisjoner av matematikkvansker, og deres erfaringer og grep i møte med elever som opplever denne lærevansken. Deres definisjoner av matematikkvansker, bruk av begrepet, deres erfaringer i møte med disse elevene, og tanker rundt hvordan de kan sørge for at elever som opplever matematikkvansker skal få et godt faglig utbytte, har blitt drøftet opp mot relevant teori og forskning. Problemstillingen for denne masteroppgaven lyder som følger:Hvordan påvirker lærernes forståelse av matematikkvansker deres valg av tiltak og undervisningsstrategier for å fremme empowerment hos elever med matematikkvansker?Forskningsspørsmålene, som skal hjelpe å besvare problemstillingen er følgende:-Hvordan påvirker de tre lærernes definisjoner av matematikkvansker deres valg av pedagogiske tiltak?-Hvilke undervisningsstrategier bruker de tre lærerne for å skape empowerment hos elever i matematikkvansker?For å kunne svare på forskningsspørsmålene og problemstillingen til denne masteroppgaven har jeg benyttet meg av kvalitativt forskningsintervju for å samle inn aktuelle dataer, tematisk analyse for å sortere resultatene, for så å til slutt drøfte funnene fra intervjuene med forskningen og teorien som blir presentert i oppgaven.Resultatene viser at lærernes ulike definisjoner og oppfatninger av matematikkvansker påvirker tilpasningene de gjør i undervisningen, der både samarbeid, differensiering og bruk av konkrete hjelpemidler står sentralt. Lærerne vektlegger relasjonsbygging, mestringsopplevelser og praktiske tilnærminger for å styrke elevenes motivasjon og falgige utvikling. Det kommer også frem et behov for økt støtte og ressurser, særlig med tanke på differensiering og spesialpedagogisk oppfølging. Oppgaven konkluderer med at individuell tilrettelegging kan bidra med å skape en mer inkluderende læringssituasjon der elever med matematikkvansker opplever økt empowerment og eierskap til egen læring. In this master’s thesis, I have examined three mathematics teachers’ definitions of mathematical difficulties and their experiences and strategies when working with students who face such challenges. Their definitions of mathematical difficulties, usage of the term, their experiences with these students, and their thoughts on how to ensure that students with mathematical difficulties achieve positive academic outcomes have been discussed in relation to relevant theory and research.The thesis statement for this master’s thesis is as follows:How can teachers’ understanding of mathematical difficulties influence their choice of interventions and teaching strategies to promote empowerment in students with mathematical difficulties?The research questions intended to help answer the thesis statement are as follows:-How do the three teachers’ definitions of mathematical difficulties influence their choice of pedagogical interventions?-What teaching strategies do the three teachers use to create empowerment for students with mathematical difficulties?To answer the research questions and the thesis statement, I employed qualitative research interviews to collect relevant data, thematic analysis to organize the results, and, finally, discussed the findings from the interviews in relation to the research and theory presented in the thesis.The results show that the teachers’ differing definitions and perceptions of mathematical difficulties influence the adjustments they make in their teaching, with collaboration, differentiation, and the use of concrete tools playing central roles. The teachers emphasize relationship-building, moments of mastery, and practical approaches to enhance students' motivation and academic development. The findings also highlight the need for increased support and resources, particularly concerning differentiation and special education follow-up.The thesis concludes that individual adaptations can help create a more inclusive learning environment where students with mathematical difficulties experience increased empowerment and a sense of ownership over their learning.