Promoting Cultural Diversity and Citizenship Through Multicultural Texts in Norwegian Upper Secondary Schools: An Analysis of Teacher Practices and Student Perceptions
Abstract
Sammendrag
Denne masteroppgaven utforsker hvordan lærere i videregående skole kan bruke flerkulturelle tekster for å undervise elever om identitet, kulturelt mangfold, demokrati og medborgerskap. Gjennom intervjuer med to lærere og en mindre gruppe elever, samt en spørreundersøkelse blant engelsklærere og norsklærere, undersøkes hvilke kriterier lærerne benytter ved valg av tekster, og hvordan disse tekstene kan påvirke elevenes oppfatninger av identitet, likeverd og demokrati.Oppgavens hovedspørsmål er: Hvordan velger lærere i videregående skole tekster som fremmer kulturelt mangfold, og hvilken innvirkning kan dette ha på elevenes oppfatninger av identitet, demokrati og medborgerskap? Teorier om hvordan litteratur kan fungere som speil, vinduer og skyvedører for å fremme empati og forståelse for ulike kulturelle perspektiver danner en sentral del av analysen. I tillegg diskuteres hvordan flerkulturell undervisning kan bidra til å skape en mer inkluderende og demokratisk skolehverdag, hvor elevene får mulighet til å reflektere kritisk over samfunnsmessige spørsmål.Funnene indikerer at lærerne viser interesse for å fremme kulturelt mangfold, men at det finnes utfordringer knyttet til valg av tekster som fanger elevenes interesse og passer deres leseferdigheter. Lærere benytter også i økende grad kortere tekster og digitale ressurser som filmer, NDLA og YouTube, noe som kan føre til en mer homogen undervisningspraksis. Elevene som ble intervjuet, ga uttrykk for varierende interesse for skjønnlitteratur i skolen, og flere opplevde at tekstene de leste ikke var relevante for dem.Studien antyder at en mer systematisk bruk av mangfoldslitteratur kan bidra til at elevene får større mulighet til å reflektere over komplekse sosiale spørsmål, samtidig som det kan styrke deres deltakelse i demokratiske prosesser og utvikle deres medborgerskap i et flerkulturelt samfunn. Abstract
This master’s thesis explores how teachers in upper secondary school can use multicultural texts to teach students about identity, cultural diversity, democracy, and citizenship. Through interviews with two teachers and a small group of students, as well as a survey among English and Norwegian teachers, the study examines the criteria teachers use when selecting texts and how these texts may influence students' perceptions of identity, equality, and democracy.The central research question is: How do upper secondary school teachers select texts that promote cultural diversity, and what impact can this have on students' perceptions of identity, democracy, and citizenship? The analysis draws on theories about how literature can function as mirrors, windows, and sliding doors to foster empathy and understanding of diverse cultural perspectives. Additionally, this analysis explores how multicultural education can contribute to creating a more inclusive and democratic classroom, where students are encouraged to critically reflect on societal issues.The findings suggest that while teachers show an interest in promoting cultural diversity, there are challenges related to selecting texts that engage students and match their reading abilities. Teachers also increasingly use shorter texts and digital resources such as movies, NDLA and YouTube, which may lead to more homogeneous teaching practices. The students interviewed expressed varying levels of interest in reading fiction at school, and many felt that the texts had little relevance for them.The study suggests that a more systematic use of diverse literature could give students greater opportunities to reflect on complex social issues while also enhancing their participation in democratic processes and developing their sense of citizenship in a multicultural society.